Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bankb
Nu har det börjat dyka upp riktigt snygga bilar här. Många tycks vara fabrikstonade.

Vad säger ni om toningen? Jag har än så länge valt bort fabrikstoningen för att den var alldeles för ljus på min V70.

Har ju helst fabriks av alla andra skäl, men då ska det ju vara mörk toning och inte ljusbrun..

Nån som vet vilken % som de använder?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av filippb
Den är på 80% har jag för mig och är lite åt det blå-gröna hållet. Det går inte att se in i kupen om det inte är direkt solljus. Hittade en bild på min vPå som visar hur det ser ut
Bild
Användarvisningsbild
av Perra83
Det är väl bara just V70/XC70 som har löjligt ljus toning.
90-bilarna ser bra ut. Går fabrikstoning att kombinera med laminerade glas så är det bra.
av Tjocken
Lite OT kanske, men jag kommer aldrig att välja fabrikstoning p.g.a att jag har hund. Fabrikstoning släpper nämligen igenom UV-strålning/ljus på ett helt annat sätt än vad solfilm gör. Solfilmen som dom använde släpper inte igenom någon UV strålning/ljus alls. Jag upplever oxå faktiskt att det inte blir lika varmt bakom glasen i en bil med solfilm jämfört med en bil med fabrikstoning. Det har jag dock inga belägg för, men jag upplever en klar skillnad på många av bilarna jag jämfört med, även olika märken liksom.
Användarvisningsbild
av Perra83
Aha det visste jag inte angående UV strålningen.
Min V60 är tonad med Solar Gard Saint-Gobain och svärfars V60 har originaltoning. Ska jämföra värmen.
av superluxus
Jeg liker den mørke toningen på min V90 veldig godt, men solgardinene i dørene bak trenger man ikke. Synes V70'n hadde for lys toning...

Sent from my iPhone using Tapatalk
av s6025t
Tjocken skrev:Lite OT kanske, men jag kommer aldrig att välja fabrikstoning p.g.a att jag har hund. Fabrikstoning släpper nämligen igenom UV-strålning/ljus på ett helt annat sätt än vad solfilm gör. Solfilmen som dom använde släpper inte igenom någon UV strålning/ljus alls. Jag upplever oxå faktiskt att det inte blir lika varmt bakom glasen i en bil med solfilm jämfört med en bil med fabrikstoning. Det har jag dock inga belägg för, men jag upplever en klar skillnad på många av bilarna jag jämfört med, även olika märken liksom.
Volvos fabrikstoning tar bort upp till 95% av UV-strålningen så jag tror knappast det är någon större skillnad på att montera solfilm istället.
http://www.smartarutor.se/pages.asp?r_id=18801
av s6025t
Tjocken skrev:Lite OT kanske, men jag kommer aldrig att välja fabrikstoning p.g.a att jag har hund. Fabrikstoning släpper nämligen igenom UV-strålning/ljus på ett helt annat sätt än vad solfilm gör. Solfilmen som dom använde släpper inte igenom någon UV strålning/ljus alls. Jag upplever oxå faktiskt att det inte blir lika varmt bakom glasen i en bil med solfilm jämfört med en bil med fabrikstoning. Det har jag dock inga belägg för, men jag upplever en klar skillnad på många av bilarna jag jämfört med, även olika märken liksom.
Volvos fabrikstoning tar bort upp till 95% av UV-strålningen så jag tror knappast det är någon större skillnad på att montera solfilm istället dessutom är det UV skydd även i de främre sidorutorna då det är laminerade rutor.
http://www.smartarutor.se/pages.asp?r_id=18801
av Jacobsson
Jag kör akustikrutor och fabrikstoning på min XC90.
Hade fabrikstoning på min V70 och det är stor skillnad på %.
Har inte fakta på UV men om inte det är dealbreaker skulle jag inte tveka på fabrikstoning.

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]