Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1131097
Så, då har jag gjort försök med DICE/Vida... utan särskilt mycket resultat, dessvärre :roll: De enda felkoder som registreras berör kupéfläktmotorn. :shock:

Har haft batteriet på laddning, frånkoppat bilen. Därefter kopplat in bilen och gjort två startförsök, samt därefter kört igenom felsökning med ovan angivna resultat. Detta gjort två ggr vid två skilda tillfällen.

Hm, enligt Vida-manualen så genereras inte med säkerhet alla möjliga felkoder innan man har gjort två lyckade startförsök samt varvat upp motorn till 1 500 rpm...
#1131117
Vissa, eller många, koder måste ha motorn igång för att registreras. Saker såsom lambda, lmm, knacksensorer, misständningar, ABS osv osv.
Andra koder kan dyka upp direkt man slår på tändningen, men dom är lätträknade(typ mest ECC-koder, såsom kupefläkt osv), och andra dyker upp när man vrider på startmotorn och bilen inte startar(svänghjulsgivare, kamaxelgivare, antennring och sånna saker).

Surrar bensinpumpen som den ska när du sätter på tändningen förresten? Den ska surra 2-3 sekunder typ.
#1131272
Japp, den verkar surra som den ska. Eller, jag vet inte vad annars det skulle vara som surrar ungefär så länge... För surrar gör det. :D

Men om man ska kolla om det kommer fram bränsle, hur gör man det säkrast... och minst slabbigast? Förr, med förgasmotorer, var sånt så enkelt, men med de här högteknologiska elektrifierade monstren är det en helt annan sak, antar jag...? :roll:
#1131541
Eller så trycker du på ventilen på vänstersidan av spridarbryggan det ska skvätta till. Är det tryck där så kommer iaf bensinen fram till spridarbryggan :) Skulle det vara något fel på insprutarna så skulle du få en felkod direkt när tändningen slås på eller under motorstart.
#1136078
DayDreamer skrev:Eller så trycker du på ventilen på vänstersidan av spridarbryggan det ska skvätta till. Är det tryck där så kommer iaf bensinen fram till spridarbryggan :) Skulle det vara något fel på insprutarna så skulle du få en felkod direkt när tändningen slås på eller under motorstart.
Efter att ha låtit bilen stå å tjura i garaget en tid, och i stället anammat den tvåhjuliga järnhingsten :shock: :lol: ett tag, så gav jag mig på'et igen. :-) Nämnda ventil talade i vått klarspråk om att bränsle fanns det nock frampumpat, så det kan jag måhända lämna därhän just nu. (Dock tack för tipset! Det var ju ett synnerligen elegant sätt. :D ).

Nå. Nu har jag kommit så långt att jag är på väg att skruva loss det första stiftet, för att inspektera och måhända få någon slags indikation på felorsak, men finner då att varenda stifthylsa jag har i mina tre olika verktygslådor har för stor ytterdiameter, vilket gör att de kärvar fast i topplocksgodset i stället för att komma tillräckligt långt ned för att greppa i stiftet. :| Har då kollat bland bilens originalverktyg i skuffen, men har inte funnit någon slik nyckel. :roll: Någon rekommendation på vilken typ av nyckel som fungerar, dvs har tillräckligt tunt gods för att komma ned ordentligt?
#1140374
Uppdatering i ärendet:

Efter ett rådgivande samtal med Nurmis bilverkstad här i gurkstan lyckades jag få igång motorn genom att gneta på startmotorn i 2-3 minuter. :-) Tipset från dem innehöll hypotesen om att motorn måhända hade lyckats "småtända" vid något av mina tidiga upplivningsförsök och därför hade ventillyftarna blivit utan oljetryck. Genom att gneta på startmotorn kunde jag således bygga upp nämnda tryck tills motorn startade... och ja, så blev det ju. :-) Och efter det har den minsanna startat glatt som ett troll hvergang. :-D

Dock var ju inte det det grundläggande problemet, förstås, utan snarare måhända en effekt av ett annat fel. Jag fick då tipset att lämna bilen till en Mekonomen-ansluten verkstad med specialisering bilelektronik. Ca 3 000 kr fattigare kom jag därifrån med genomförd felsökning och diagnosen felaktig bränslepumpsstyrning samt ett utbytt relä till nämnda komponent. På min direkta fråga om vad nämnda diagnos innebar tekniskt sett vad gäller åtgärder, t.ex. uppdatering av programvara?, fick jag egentligen inget svar och det framgår inte av kvittot heller. Måhända var det bara reläet som avsågs. :lol:

Nu tycks den hur som helst fungera, men ska göra lite fler utfärder me'n innan jag vet med större säkerhet (felet var/är ju intermittent). Hur som helst gytt med en rullande bil igen. :lol:
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]

..pedalen sjunker när man trycker på […]