Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

OT:
Själv brukar jag få kramp i höger ben. Och då måste man ju sträcka ut benet. Då är det ju inte mitt fel att det blir full gas.
End ot.

Intressant artikel.
Tyvärr så beskriver författaren en hel del av dom problemen jag upplever.

Men det känns som att steg 1 får bli att lämna in den för felkodsläsning och mjukvara.
Steg 2 får bli en ny spolning av lådan.
Steg 3 vill jag inte ens tänka på...

Är i Danmark för tillfället.
Och peppar peppar så uppträdde växellådan normalt utan ryck. 22 mil utan ryck var rena fröjden.
Men när jag körde till jobb så var där en del ryck.
Så just nu är felet intermittent.
Känns lite hopplöst, ett tag så rycker den konstant. För att sedan övergå till intermittenta ryckningar.

Kom på en sak till.
Parkerar jag bilen utan att dra handbromsen, så rullar bilen sakta om parkeringen lutar.
Dock vet jag inte om detta har med ryckningarna att göra.
Ja, jag kan tänka mig att spärren förstörts och delar av den i sin tur saboterat ventilhuset.
Tyvärr. Dags att kolla Bildelsbasen efter en utbyteslåda.
apersson850 skrev:Om bilen rullar iväg när P-läget ligger i är lådan definitivt trasig, mekaniskt. Frågan är i så fall var splittret från den havererade spärren hamnat i lådan?
Detta låter riktigt upplyftande.
Då får jag skippa steg 1-3.

Får väl lämna iväg bilen för en felsökning av lådan.
Och få ett kostnadsförslag på en ev reparation.

Såg att Växellådsservice i Trelleborg tar 400kr + moms för en felsökning.
Någon som har erfarenhet av detta företag?

Känns underbart med en kass automatlåda, när man behöver byta taket på huset.
Vilket lär landa på runt 150k. *suck*
Powershift är en dubbelkopplingslåda och sitter mig veterligen bara på Ford-motorerna. Geartronic är väl vad volvo kallar deras momentomvandlalådor i dessa bilar så både 6- och 8-vxl lådan är geartronic. Beror på vilken motor det är men 8-vxl kom väl med VEA-motorerna helt enkelt.
Vill minnas att Powershift också användes tillsammans med PSA-motorerna. I övrigt stämmer det du säger.
Geartronic är Volvos varumärke för automatlådor som man kan välja växelläge på manuellt. Det delades en gång i tiden med Volvo Lastvagnar, som också kallade sina första robotlådor för Geartronic. På den tiden ingick de i samma Volvokoncern.
Sedan har Volvo Cars behållit varumärket för momentomvandlarlådor med möjlighet till manuellt växelval, vilket alla har nuförtiden. I lastbilarna heter funktionen numera I-Shift, en variant som rent tekniskt mer liknar personbilarnas Powershift.
Innan Geartronic kom, först i S80, hade man på dåtidens vis bara möjligheten att spärra lådorna mot uppväxling. Med lägena PRND3L kunde en fyrstegad låda bara använda lägena 1-3 när väljaren stod i läge 3, och bara 1 och 2 när väljaren stod i läge L. Hade den väl växlat ner till ettan i läge L lämnade den vanligtvis aldrig ettan igen heller, förrän växelväljaren flyttades.
Precis. Och den sistnämnda funktionen höll på att driva mig till vansinne på min 855 T5 när jag vid bergskörning, särskilt utför, faktiskt behövde spärra lådan. Trean gav inte så värst mycket motorbroms så vanligen behövdes L-läget. Då hamnade man på tvåan men när farten föll under en viss nivå (40 km/h om jag minns rätt) fick man en okontrollerbar och ganska abrupt nedväxling till ettan. Eftersom lådan sedan inte behagade växla upp till tvåan när man gasade på på nytt måste man flytta spaken till läge 3 och sedan snart tillbaka till L igen. Det blev ett fasligt spakande med ett spakställ och en lite seg växlingsfunktion som inte riktigt var konstruerade för denna typ av körning.

Det hade varit mycket bättre om det helt enkelt funnits lika många spaklägen som steg i automatlådan: D, 3, 2, 1. Så länge automatlådorna bara hade tre steg var det väl också så (D, 2, L) och problemet uppstod först när de blev fyrväxlade.

Geartronic är i vart fall en mycket bättre lösning än det gamla spärrsystemet, i alla fall när det börjar bli rätt många steg i lådan. När det nu blivit så många som åtta blir det ju rätt mycket spakande i utförsbackarna även med Geartronic. Såg därför till att få växlingspaddlar till min "nya" bil.
Vad ska jag köpa och varför?

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 km/[…]

Hej kolla här volvoreservedele.dk Mvh PeterJ[…]

Filter i Aisin tf-71sc?

Det är inte så att det är balansax[…]

I några veckor har jag haft problem med att […]