- lör 19 mar 2016, 03:42
lennarte skrev:Växthusgasproblemet ja, men fossil är för mig fortfarande något som är betydligt äldre än '"några hundra år".Nu är vi rätt långt från ämnet för den här tråden. Å andra sidan är själva benämningen (terminologin) helt ointressant. Det är ett problem vi talar om (växthuseffekten) och för det problemet spelar det ingen som helst roll vad du har för idéer om tillämpningen av ordet fossil så länge effekten väsentligen är densamma, vilket den är.
lennarte skrev:Men om det blir som många tror med den infrusna metanen i bl.a Sibirien, så vill det nog till att "hitta på" något ganska omgående. Fast och andra sidan, naturen har funnits i olika former i flera miljoner år och den moderna människan i typ 100000 år. Så om ytterligare en miljon år är det ingen som som över huvud taget bryr sig om växthuseffekten. Oavsett om vi som är här just nu lyckas göra något eller inte. Naturen kommer att kunna läka alla sår, men människan kommer förmodligen inte att vara med då. Nu låter jag kanske lite väl pessimistisk, men jag är nämligen helt övertygad om att det där med temperatur höjningen är något som naturen sköter alldeles själv. "Dom" säger hela tiden att temperaturen har stigit men si och så många grader sedan det började mätas. Den började mätas i slutet på den kallaste perioden på tusen år. För 3000 år sedan var temperaturen I Sverige t.ex lika som vid Medelhavet har idag.....Jag förutsätter att vårt perspektiv är mänsklighetens och att mänsklighetens perspektiv inte är detsamma som för 3000 år sedan. Annars är vi långt ifrån allt som handlar om bilar (och mänskligheten också för den delen).
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut