Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har aldrig råkat ut för att det funnits fler felkoder än som synts med en universalläsare i motorstyrdonet, men omöjligt är det verkligen inte.
Däremot har det vid flera gånger varit så, att koden betytt nått annat på Volvospråk än ISO-språk.
Det brukar stämma i grova drag, men inte så exakt som man kan tro.
Okej, kort recap.

Volvo V70N -02 140hk bensin 28000mil

Felmeddelande "Motorservice erfodras" + "Nedsatt motorprestanda". Felkoder avlästa (se tidigare inlägg), bytt främre lambdasond, stift, luftfilter, gjort bilen strömlös. Efter det allt bra en kort stund innan "motorsystem service erfodras" dyker upp. Frugan tar sen bilen och avgaslampan börjar lysa varpå den slocknar en dag senare. Felkoder avlästa idag:
P0131
P0131 P
P0131 P
Betyder O2 sensor circuits low volts (Bank 1, sensor 1) enligt manual.

Hmm den bytte jag ju...misstänker att jag inte kommer få bilen genom besiktningen...

Får kolla om jag har det dåliga gasspjällhuset men det får bli imorgon.

Ps bilen verkar gå bättre nu och det luktar inte bensin när man står bakom den som det gjorde tidigare.

Arrghhh orkar inte med krånglande bilar....
Du behöver använda en riktig felkodsläsare som VIDA tex,kan kosta skjortan att byta prylar utan det är fel på dem.

Kan vara mycket fel...
Tex Jordfläta som är trasig/glappar
Igensatt oljefälla som "skitar" ner sensorn,luftläckage,Ojämt bränlsetryck osv osv.

Om du kan köra på "live data" på din läsare så kan du avläsa spänningen på reglersonden så att den ändrar sig....
.....när du spruttar lite startgas in i vakuumhålet på grenröret.

Skriv vad du finns så kanske någon som har VIDA kan ta sig en titt/testa sensorvärden, osv.
Här kommer en lite uppdatering.

- Bytt diverse vacuumslangar
- rengjort vevhusventilationen (puh vilket jobb! Det var kletigt men inte igensatt)
- fått insprutarna rengjorda (ultraljud)
- bytt bränslefilter
- batterispänning (på poler, minuskabeln lossad): 12,4V
- Batterispänning med bil igång (mäter på poler): 14.4V
- spjällhuset rengort. Knappt skitigt. Jag tror inte jag har ett sånt äldre spjällhus med gul eller vit etikett. Mitt ser inte alls ut som de som har gul/vit etikett så jag gissar att mitt är okej.

Forfarande felkod P0131, inom 5minuter efter att jag ryckt batterikabel och raderat felkoden. Motorsystem service erfodras (gul motorlampa)

Några iaktagelser:

- Motorn rycker-fortfarande- svagt vid svag accelleration (och när den är kall).
- När motorn är varm så går den nästintill felfritt. Rycken vid accelleration är knappt märkbara, jag är tom osäker om den ens rycker då.
- Motorn klart piggare nu, misstänker att spridarna var skitiga. Kul!

Nästa steg: En kollega på jobbet har någon avancerad utrustning (VIDA?) och har lovat kika och se om han kan se nåt. Hoppas...

Tidigare jobb:
- ny lmm
- ny främre lambdasond
- filter+tändstift

och bilen en Volvo V70-02 140hk bensin

Återkommer när kollegan läst av systemet.

// J
mrJL skrev:- spjällhuset rengort. Knappt skitigt. Jag tror inte jag har ett sånt äldre spjällhus med gul eller vit etikett. Mitt ser inte alls ut som de som har gul/vit etikett så jag gissar att mitt är okej.
En V70 -02 140 hk har definitivt det äldre spjällhuset (ETM). På sugmotorerna kom det nyare spjällhuset (ETA) först med MY -03. Därmed inte med nödvändighet sagt att det är spjällhuset det är fel på i ditt fall.

Om ditt spjällhus inte ser ut som den äldre modellen är det något skumt med det hela. Mig veterligen går det inte att sätta dit det nyare spjällhuset på bilar avsedda för det gamla, om inte annat för att styrelektroniken är helt annorlunda. Om det varit möjligt hade Volvo säkert gjort så själva istället för att ta fram en förbättrad variant av det gamla spjället (det med gul etikett).
Äntligen lite framgång !! :D

Kort bakgrund: Volvo V70-02 manuell, 140hk bensinare, sugmotor. Snart 28.000mil
Problem: Felkod P0131 främre lambdasonden, farthållaren har lagt av + att bilen rycker ordentligt vid långsam acceleration.
Följande har jag gjort:
- nya stift, luftfilter, bränslefilter, rengjorda spridare (ultraljud), lambdasond, LMM-mätare, rengjort vevhusventilation, rengjort spjällhus, bytt lite vakuumslangar.
Ingen framgång överhuvudtaget, men skam den som ger sig!

Jag lossade kamaxel solenoiden (heter den så?), rengjorde och testade den med 12volt samt bytte packningen. Packningen har en liten sil som såg helt ok ut.

Och ryckningarna är borta !!!!! :D :D :D Bilen går som en dröm nu ! Så himla glad. Troligen igensatt sil i packningen..?

Men lite smolk i bägaren. Nu lyser avgas(?) varningslampan. Den började lysa innan jag bytte packningen till solenoiden. Hursomhelst så kommer kollegan att läsa av bilen med sin proffsmjukvara förhoppningsvis denna vecka.

Men kanske var det detta som var felet. Återkommer när han gjort sitt.
Suck. Glad igår, trodde jag löst problemet, men icke. Tog bilen till jobbet imorse och den ryckte som vanligt vid långsam acceleration. Åter till ruta noll.
Kollegan läste dock av systemet och positivt var:
- LMM, gaspedal, gasspjäll, bromskontakt, osv OK
Fel utlästa: kopplingslägesgivare samt lambdasensor. Tyckte han sa att det var fel på förvärmningen. Jag (vi) hann väl inte analysera så mkt (tidsbrist).

Nåväl, jag demonterade främre lambdasonden och mätte resistansen på förvärmningen => 2 Ohm@15grader. Mätte även den gamla => 2 Ohm också. Såvitt jag förstår ska de ge 2,5 Ohm @20graderC. Så den verkar ju vara okej.

Så jag gissar att det är problem mellan styrenheten och sonden alt kontakten. Surt förresten om det inte var fel på den förra soden :x

En sak som stör mig är att när motorn blivit varm så går motorn bra, inga ryck överhuvudtaget.

Så det blir till att felsöka kablagen då...
Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]