NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Riddleo
Efter mycket tänkande bestämde sig jag och sambon för att skjuta upp ett V60 köp och fortsätta köra vår V50 2.4 -04 ett tag till. Den har rullat låga 9000mil och är i gått skick.

När jag blickar framåt i tiden dyker såklart tankar om service upp, hur ser det ut för 2.4? Vad kommer det för stora service intervaller och vad gör man vid dem? Vad kostar dem mellan tummen och pekfingret?

Funderade också, vet att bilen är byggd på samma "stomme" som en fokus, hur är det med motorn? Är den en volvo eller ford tillverkad i 2.4?

Sedan tänkte vi också på motoroptimering, hur fungerar det där med försäkring och dylikt på en sådan gammal bil? Vad säger bilprovningen om det? Fördelar och nackdelar? Är det ens värt det på en motor utan turbo?

Hur står sig 2.4 i jämförelse med andra Volvo V50 motorer? Är det en mer stabilare och tryggare pjäs eller är det en tickande bomb?
Användarvisningsbild
av Dede
2.4 är en Volvomotor och vad jag vet en beprövad och väl fungerande motor. Har själv en V70 2.4 140hk och inte haft några direkta problem med den under de 11500 mil vi kört.
Bytt generatorn vid 15000 mil.
Stora servicen med bl.a. kamrem är vid 18000 mil eller 10 år (så borde vara gjord).
Vi gav 7000:- för den servicen och då gjordes lite utöver vad Volvo gör.

Motoroptimering på en icketurbo brukar väl inte ge så mycket extra. Man kan väl modifiera vridmomentskurva en del men blir väl inte så mycket extra hästar.

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]

Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]