- fre 13 jan 2017, 16:09
#1140178
Ta bort denna tråd
Senast redigerad av 1 AndreasFlorin, redigerad totalt 0 gånger.
Moderator: Moderatorer
NilsO skrev:(Det framgår ju ovan att reläet är bytt.)Ska kika påt! Inbillar mig att relät alltid klickar ifrån efter några sekunder så då lär de ju va jordfel. Ska kolla så att jorden är ordentlig. Annars vettefasen. Tack för tipset! :D
Ja, pumpen ska alltid gå några sekunder när man slår på tändningen. Å andra sidan brukar bilen starta efter en kortare stunds parkering även om pumpen inte går, pga kvarblivet bränsletryck (man kan ta ur säkringen). Sedan stannar den förstås, efter 5–10 sekunder eller så. Så det låter lite tveksamt att detta är felet, beroende på precis hur bilen beter sig.
Kondens i tanken är inte ett problem på bensinbilar som körs regelbundet, eftersom bensinen innehåller ganska mycket etanol som tar med sig ev fukt. Skulle vara om det kommer in regnvatten eller liknande... men då borde den ju gå dåligt även annars.
När du vrider om nyckeln och pumpen INTE går, hör du då ändå att reläet slår FRÅN efter några sekunder? (När man vrider nyckeln till läge II så slår ju en massa reläer till. Sedan slår reläet som styr pumpen från efter ett par sekunder.)
Om du inte hör det klickandet, så lär det vara fel med något "före" reläet. Om klickandet hörs, så ligger felet ju mellan reläet och pumpen. Pumpen är jordad i karossen rakt under bakluckan, man ser den jordpunkten om man öppnar luckan till reservhjulsbaljan och ev. tar undan klädseln. Dragkroken etc är också jordad där, det är en lite halvdan konstruktion, man kan ju alltid se över den, göra rent och dra åt skruven. Har tyvärr inga andra bra förslag...
Den modellen av Brink-drag fanns utan låsnin[…]