Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Charbelh
Hejsan jag har en Volvo V70 2009. Har fått ett felmeddelande parkvärme serv erfordras.
Jag köpte en vida dice som jag har fått att funka efter många om och men. När jag raderat felkoderna som fanns så försvinner inte den felkoden i instrumentpanelen. Så jag undrar ifall det finns någon som kan vida dice bättre än mig, och kan tänka sig förklara hur man gör?

Mvh

Charlie
av andersuw
Ett fel försvinner inte bara därför att en felkod raderas. Om du raderar koden men felet kvarstår sätts samma felkod på nytt. Därmed kvarstår även felmeddelandet i kombinationsinstrumentet.
av Charbelh
Min fråga är egentligen hur man tar bort "parkvärme serv erfordras" med vida dice?
av andersuw
Att du har felmeddelandet "parkvärme serv erfordras" betyder att du har en eller flera felkoder. Det är felkoderna som utlöser felmeddelandet. Du kan inte ta bort felmeddelandet på annat sätt än genom att radera felkoderna. Och om felet som gav upphov till felkoderna kvarstår kommer felkoderna och därmed också felmeddelandet tillbaka. Om du har felmeddelande men inte ser några felkoder har du inte läst felkoder på rätt sätt.
av andersuw
Upptill till vänster i VIDA finns en hjälpfunktion man kan klicka på. Läs sedan avsnitt 5.5 som handlar om diagnostik.
Användarvisningsbild
av P210
Du har förmodligen en icke fungerande parkeringsvärmare med ett permanent fel, den sätts då tillbaka så fort den raderats,
Finns en manual online till VIDA här:
http://workshopsupportguide.volvocars.b ... 50SV25.pdf
Diagnostik/utläsning av felkoder börjar på sid 49.

Under avsnittet diagnostik kan du också tvångsstarta parkeringsvärmaren (har för mig man klickar på CPM symbolen för att få upp fönstret);
Bild
Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]