Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har också funderat på min beställning med tanke på vad man hört, visst finns det många som är nöjda, men det verkar onekligen vara mycket problem med Volvos nya bilar.
Drar mig till minnes 2001 när jag fick min 60 levererad, den var på verkstad 12 gånger på 9 månader, bärgad flera gånger..
Jag påtalade detta för Volvo killarna och att jag ville vila på hanen något år. Det gick inte att avbeställa en beställd bil - det var han väldigt tydlig med..
Flajjan, vi kan avbeställa våra bilar ända fram tills jag tar emot nycklarna. Fördelen att jobba för en koncern vars dotterbolag har 38.000 fordon i böckerna, vi dikterar avtalen bättre :)

Men jag kommer troligen inte göra så, det handlar mer om frustration/rädsla när man läser alla problem

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Gorban
Jag har haft en del strul med Sensus som hänger sig och startar om och VOCsom inte fungerar alls för mig just nu. Annars är jag imponerad av det stora kliv framåt som Volvo tagit och designen, framför allt invändigt, är annorlunda och bra. Trots det kan jag nu efter drygt 1000 körda mil konstatera att bilen är tråkig och inte så engagerande att köra. Allt fungerar som det ska när det gäller den delen men man blir inte inspirerad. Volvon kommer inte i närheten av den vägkänsla som min BMW hade. Som det känns nu så kommer jag eventuellt att gå tillbaka till BMW om tre år men vi får väl se.
av kmi
Ofte hører man bare om dem der har problemer.
Vel bare at høre med en som jobbar på ett Volvo verkstad om det stadig er problemer med seneste biler som ruller ud fra Torslanda ?
Det är ju klart att ni som kör SPA är testpiloter.

Finns ju knappt nåt alternativ på marknaden som är så "rätt" som 90-serien.
av bankb
Jag beställde, på min säljares avrådan en CC. Han var ganska noggrann med att avråda mig just pga av barnsjukdomar i första årsmodellen. Nu tror jag iofs att den största smällen har V90 tagit.

Men frågan är egentligen vilka alternativ som finns.

Mercedes lär ha samma barnsjukdomar.

Nya 5-serien lär ha samma problem, och där kommer ju inte kombin än på ett tag.

A6 börjar känns rätt "gammal"

Och en Passat finns inte ens på radarn i min värld.

För att inte lägga till att samtliga premium tyskar är 20-25% dyrare för motsvarande utrustning. Självklart så finns det andra fördelar.

Men jag citerar en klok vän som helt enkelt konstaterade; För stunden finns det inget annat alternativ än V90 och V90CC för den som ska köpa ny bil. Alla andra är antingen utdaterade i jämförelse, eller orimligt dyra i jämförelse.

Så jag tar helt enkelt risken med barnsjukdomar. Min känsla är dock att hela handlar ledet har fått väldigt strikta instruktioner på att vara extra hjälpsamma och frikostiga när det strular med dom nya bilarna. Vet inte hur stor ersättningen är för garantireparationer från Volvo till verkstaden, men känslan är som sagt att det inte snålas med service just nu.

Ändå baksidan är att det är 15 veckor kvar innan jag får min bil...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av BiTu
Kört nästan 1000 mil nu med min V90 T5. Den fungerar så bra, och är så skön att jag inte ens reflekterar över det tills nån ställer frågan som TS ställer! Liten tank - ja, men det kan jag leva med. Tyst ( har inte laminerade rutor ), snabb, stabil, och framförallt snygg!
Problem eller inte, jag har i alla fall fått intrycket av att Volvo tar hand om sina kunder på ett föredömligt sätt (snabb hjälp, lånebil m.m.) om det krånglar.
DET är premium i mina ögon.
Att kränga iväg en bil är väl inga problem men att behålla och ta hand om kunderna är nåt helt annat. Där ligger Volvo bra till enligt min erfarenhet (Audi och BMW).
När man gör något som Volvo gjort, en HELT ny plattform där "inget" är likt det gamla, då blir det barnsjukdomar. Huvudsaken är att man då inte struntar i kunden utan tar sitt ansvar och rättar till problemen. Hoppas förstås att de snart får ordning på de bilar som krånglar...

Huruvida en bil är "tråkig och oinspirerande" är nog väldigt subjektivt. Föredrar den avslappnade och trygga känslan i en Volvo (oavsett väglag!) till vardags. Min erfarenhet är att både Audi och BMW är fantastiska bilar på fina sommarvägar men långt efter Volvo när det råder vinterväglag.
Kör själv XC70 och jag kan säga att jag alla dagar i veckan hellre sitter i den än i den Audi A6 jag hade förut. Trots att den inte är lika "inspirerande".

Vill man ha en "kul och inspirerande" bil ska man nog kika på något annat än S/V90, A6 och 5-serie. För mig går komforten främst.
Jag tror t.o.m att det är XC90 som har tagit den största delen av barnsjukdomar i SPA-plattformen. Får inte riktigt intrycket att det finns så många omfattande fel som har introducerats i just V90 - vissa har problem med VoC och så är Spotify-appen ganska dålig men så är det en första version som har all chans i världen att bli bättre med tiden.
Ångar ingenting med min V90 T5, hade beställt en precis likadan om jag skulle köpt en ny idag :) Trots att jag hade lite problem, kasst justerad dörr och problem med lås i höger framdörr. Volvo skötte det snyggt och jag fick en XC90 D5 R-design under tiden bilen var på verkstad. Nu är bilen 100% felfri och går som en dröm. Fattar inte det här med att den inte är "inspirerande" att köra... Det är ju för i fan ingen racerbil om någon skulle tro det. Den är sjukt behaglig och komfortabel på alla sätt men ändå skapligt med pulver i.
Vårterminen på båtmotorn

Ja,nu är det äntligen dags att göra[…]

Säkert reglerventilen på kompressorn. J[…]

Prestige Performance

Mer eller mindre så ja :-) . Sen finns det g[…]

Nästa elbil från Volvo?

Volvo har två modeller som börjar p&ari[…]