Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hc77
Hej,

Äger en V70 2002 årsmodell. Har under vintern haft problem med att Antislir symbolen i instrumentpanelen tänds och att motorn ej svarar på gas. Detta har främst varit i kombination med kraftig högersväng. Under senaste veckorna blev problemet mer påtagligt och ett ljud som upplevs som ett "skrapljud" uppkommer upplevelsevis en gång för varje varv som hjulet snurrar.

Eftersom problemet uppstod främst vid högersvängar och lät även som ljudet kom ifrån höger sida så kontrollerade jag höger ABS-ring och fann en spricka i denna. Bytta ringen men problemet kvarstod. Bytte därefter ABS-givaren, men samma problem fortfarande.

Stänger jag av STC inne på knappen i kupén försvinner det ljud som tidigare beskrivits. Ljudet jag hör antar jag är ett normalt ljud när STC jobbar, problemet är dock att den verkar jobba när den inte skall. Är det synonymt att om problemet främst uppstår vid högersväng så är det också på höger sida problemet finns gällande krans/givare eller är det tvärtom så att krans/givare på vänster sida är dåliga när problemet uppkommer vid högersväng.

Nu på sistone hörs ljudet även när man kör rakt fram, även efter bytte av krans/givare på höger sida.

Har OBD läsare men denna tar ej bromssystemet, har därför ännu inte läst ut felkoderna. Har inte heller kontrollerat krans/givare vänster sida eftersom jag var 100% säker på att det var denna sida som var dålig och där var kransen sprucken.

Vad tror ni, kan det finnas något annat i STC systemet som krånglar eller är det mer troligt att kransen/givaren även på vänster sida är slut?
av MickeM
Man får i de flesta fall byta båda ABS kransarna.
Är den ena dålig, är den andra det också.

Mina erfarenheter av de jag pysslat med:

Felaktig i högersväng = vänster krans.
Felaktig i vänstersväng = höger krans.

Troligen pga att det hjulet går fortast vid det tillfället, och en spricka lurar systemet att hjulet går än fortare, men ändå under toleransen vid färd rakt fram.

Men jag rekomenderar som sagt att byta båda, alltid.

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]