NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av riiiichard
Tjena!

Detta gäller en V50 2.0d -07

Ibland när man startar så känns motorn seg. Svårt att förklara, missljud som om motorn inte får tillräckligt med soppa.
Tomgången hoppar lite, inte alls mycket, från 700-900rpm.
Går inte att köra iväg, så fort man försöker så dör den. Precis som när man får kärringstopp. Sen så startar man om den igen, då går den som om inget har hänt.
Börjar funderar om det kan vara bränslefiltret. De är 2000 mil tills de ska bytas igen.
Detta började uppkomma nu när de blev lite kallare, dock från +6 grader och nedåt. Kan inte tänka mig att de har med detta och göra.

Läste ut ifrån VIDA nån gång efter de har inträffat, inte en felkod.
Med stor säkerhet ett av spjällen i y förgreningen vid insuget som fastnat. När bilen väl startat går den normalt. Jag har själv haft lite problem med det i vinter men de sista veckorna har den funkat bra. Detta ger ingen felkod. Kan även vara EGR som fastnat i fel läge men det brukar bli felkod då.

Problem med bränslefilter på 2.0d är ovanligt, tror knappt jag läst om något fall.
Ja där sa du något, har inte tänkt på den kopplingen. De är väl vara att byta hela y förgreningen om de skulle blir riktigt ofta?
Nu är de ju inga problem när de händer så fåtal gången. Plast och kyla är ju inte bästa vänner direkt.
Hade mitt första problem med detta för 2, eller 3 år sedan , då var det bara någon dag och funkade problemfritt fram tills i mitten av december då det strulade några dagar, nästan alltid vid start av redan varm motor. Men nu har det inte strulat sen dagarna för julafton. Märkligt att det tycks komma och gå, kanske bara nåt oljeklegg som får spjället att fastna.

När spjället fastnar får motorn knappt någon luft och därför svarar den inte när man gasar. Ofta räcker det ju att prova starta om och det räcker med lite vibrationer för att spjället skall släppa. Väl öppet får ju motorn luft via gasspjället och då går motorn som den ska.

Ofta tas gummislangen som sitter vid y-förgreningen bort när verkstäderna byter oljefilter, när de sedan drar åt slangklämman kanske de drar lite för hårt och då kan slang+rör tryckas ihop så spjället börjar kärva. Finns fall där röret blivit lite elliptiskt invändigt pga för hårt dragen klämma.

Skall riva ned hela y-förgreningen när det blivit varmt ute och rengöra.

I videon från YT ser man hur kuggarna blir slitna med tiden och då rör sig spjället fritt som det vill.

En forummedlem som gjort sin egen lösning i videon, kanske funkar än ? En annan forummedlem vände på tappen och slipade nya kuggar med en Dremel.

Ny Y-förgrening har jag sett pris på runt 2000kr och över.
Ja nu när du säger det, de händer bara när man har en redan varm motor. Hade loss min när jag köpte i bilen i somras och rengjorde den. Då gick spjällen bra. Den var inne på service för två månader sedan, då det började. Kan vara så att de har spänt för hårt. Ska pröva att släppa på skruven lite.
Kanske bäst att lossa allt och kolla så de är ok.

Ja en ny var inte billig..
Urkopplad kabel/rör?

Diesel? Är slangen är hård plast[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är […]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Hej allihopa! Jag önskar lite inputs. Jag […]

Finns inget sådant i manualen. Det stå[…]