Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattsson81
Jaha tänkte skriva av mig lite med tips till er som går i funderingar att montera en Classic Dim i er bil.
Behöver även lite hjälp om det är någon som har bättre lösning?
Följande gäller hur jag löste det i min bil å kan således skilja mot andra bilar.

Min bil XC70 D5 185 Aut 2007 Momentum
Skulle enligt vad jag kunnat läsa mig till haft classic dim med spottar original men icke jag hadde std dim :( troligen tillval
Letade iaf upp ett beg Diesel instrument bå bildelsbasen som var från en 2007 månad 3 min är tillverkad månad 1. så långt allt ok

till saken hör att båda instrumenten är märkta 28-07-06 vilket jag tror kan va datum ?

Får hem instrumentet och provmonterar det. då visar den 14800mil nånting som det nya instrumentet hade gått.
sätter felkod på mätarställning manipulerad.
Spottarna lyser inte.

jag plockar isär både det gamla och det nya och börjar jämföra
classic dim har lite extra komponenter på kretskortet och jag provar att mäta mig fram lite och då visar det sig att det är
+12v ut till spottarna men instrumentet jordar inte ner dom. misstänker om det kan ha med felkoden på mätarställningen så jag
tar fram digiprogen å löder in mig på processorn å programerar om mätarställningen till den som den gamla dim´en har 38300mil

men det hjälpte inte spottarna vill inte hoppa igång :( så vad göra .... jo googla lite då hittar jag att någon plockat dimmbar spänning
klimatpanelen som har vanliga lampor. sått å gjort 2 sladdar därifrån så fungerar det.

Men det är ju inte rätt.!!
Vad jag kunnat läsa mig till så ska spottarna dimma med hjälp av solsensor och ljussensorn. och dom är vad jag kan se kopplade
till CEMén ? vad jag kan förstå så är det CEM som sköter dimmning via canbus meddelande till dom berörda enheterna
eller är jag ute å cycklar ?
har mätt vid Instrumentet och klimatpanelen å ingen av dom värkar ha någon dimmbqr spänning
Kann det vara så enkelt att jag behöver byta mjukvaran i Cem´en ? eller finns det någon konfiguration som jag har missat ?
eller är jag inne på helt fel spår ?
av mattsson81
Nej jag skrev bara inn mätarställningen från det gammla instrumentet jag har inte grejer till att byta mjukvara i DIM
jag kann bara skriva om mätarställningen
av andersuw
Så vitt jag vet är det inte så att belysningsstyrkan styrs enbart av ljussensorerna eller enbart av reostaten (tumhjulet) vid hjusomkopplaren utan både och. Du ställer den ljusstyrka du generellt sett vill ha med reostaten och ljussensorerna varierar sedan den ljusstyrkan beroende på förhållandena. Är dock inte helt säker på om även knappbelysningen i klimatpanelen funkar på det sättet.
av mattsson81
troligen är det ett individuellt canbus meddelande från CEM som syr spottarna i DIM jag har försökt läsa på om det här å vad jag förstår så är LSM ingen egen styrenhet utan den agerar bara som knappsats till CEM ? å inställningen på "reostaten" hämtas från LSM och moduleras om i CEM med hjälp av solsensor och ljussensorn ?
av andersuw
mattsson81 skrev:troligen är det ett individuellt canbus meddelande från CEM som syr spottarna i DIM jag har försökt läsa på om det här å vad jag förstår så är LSM ingen egen styrenhet utan den agerar bara som knappsats till CEM ? å inställningen på "reostaten" hämtas från LSM och moduleras om i CEM med hjälp av solsensor och ljussensorn ?
Ja det stämmer i huvudsak. Man kan visserligen säga att LSM är en styrenhet snarare än bara en knappsats men den ligger inte på CAN-nätet utan är en slavnod (en enklare form av styrenhet) som kommunicerar med CEM via LIN (en typ av seriell kommunikation). Solsensorn är kopplad direkt till CEM och innerljussensorn är en del av CCM som i sin tur kommunicerar dess värde till CEM via CAN. CEM berättar på basis av reostatvärdet, solsensorvärdet och värdet för innerljussensor för DIM via CAN hur stark dess belysning skall vara.
av mattsson81
Tackar då är jag inte helt fel ute iaf.

Då behöver jag troligen ha rätt mjukvara till CEM. undra hur man klurar ut det rimligen borde det ju bara va en "Flagga" som säger vilken DIM man har
av andersuw
Föreslår att du skriver ett PM till johnnype och ber honom titta in i tråden igen om han inte gör det av sig själv. Han vet mer om allt som har med styrenheter och CAN att göra i den här bilgenerationen än någon annan här på forumet, sannolikt också mer än någon av Volvos verkstadstekniker.

Han har exempelvis byggt den här

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=131860

och den här

http://www.auxadapter.se/?page_id=36
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...