Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AdrianH
Dåsa nu får vi se om man kan få tillbaka kärleken. blir en spontan resa upp till Sälen,

Hade inte Volvo en testbanan där i krokarna?
Hade varit kul att leka runt lite medans frun och barnen sover :D
av KrilleW
Får hoppas att det vänder för dig!

Jag har börjat få ångest över det här när jag läser den här tråden. Hämtar ut min bil imorgon förmiddag och är orolig över att jag ska känna samma sak :oops:
av pelleplutt
Ser fram emot bilder senare under morgondagen då KrilleW. :D
av perlun
Vi är inne på vår 3:e XC60 och ska snart beställa en ny Classic. Bästa bil vi haft någon gång och nästan inget verkstadstrassel alls faktiskt, den bara rullar på.

Angående stötigheten så har vi köpt 4C-chassit de senaste två modellerna och det gör stor skillnad, då infinner sig limousin-känslan.
av pelleplutt
MB77 skrev:Hämtade min igår, och det är en fantastisk känsla. Super nöjd!
Grattis! Måste vi påminna om bilder? ;)
av grålle1
Håller med.... bilder-bilder-bilder vill vi ha! :D

Och till TS: Jag har viss förståelse hur du känner, det där med utebliven Eufori på nya bilen.
Min V60 MY 12 som jag köpte ny var på verkstan säkert 15-20 gånger de två åren jag hade den. Dörrar, huv baklucka som satt snett från början, en klamma till bakaxel som hängde löst, visselljud från insugsrör, start/stopp-haveri, klickljud i koppling etcetera etcetera gjorde att det blev en törn i kärleken till bilen... Det mesta fixades, dock två saker som störde mig in i det sista, att bakluckan var trögstängd (=man var tvungen att drämma igen den eller hjälpa till med en hand utanpå luckan... jag vill kunna stänga bara med invändiga handtaget) och klickljudet varje gång man tryckte ner kopplingen (=Ofta ofta ofta).. dessa var s.k. produktegenskaper, dvs inget som var fel... eller "as designed" som vi raljant säger i min bransch. Dessa "egenskaper" (plus såklart historiken med alla fel) gjorde att jag aldrig var helt nöjd... förutom när jag tittade på den så den stod parkerad... SÅ LÄCKER: Svart med mörka rutor, 18" Sleipner, bortplockade emblem (även V O L V O), utbytta dubbla ovala slutrör, Plug-in-hybridens kromlist och spoilerläppar fram.... Ja, den var snygg... MEN som sagt.. inte den där riktiga känslan.

Nu har jag kört Kia några år och knäppljud/klick, gnissel och gnek tillhörde vardagen (men bara ett enda verkstadsbesök utöver Service, en list som ej var ditmonterad rätt, första veckan).. men det var en "billig bil" och toleransen högre..

Med XC60'n nu så hoppas jag innerligt att den sköna känslan jag har hittills kvarstår. Låsknappen invändigt på passagerar dörren funkar inte, ett knäpplud från bromspedalen (tror jag) då adaptiva farthållaren tar ner farten till riktigt låga farter är de "fel jag märkt", men jag har bestämt mig för att ha ett positivt mind-set, verkstan kommer lösa det.... och rattvärmen/stolarna tycker jag bara är bra att de inte är så varma som på provbilar (se den separata tråden för mer info). Det är lätt att bli "överkritisk" och då blir det bara tråkigt, och på riktigt.. hittills så älskar jag verkligen min XC60... och hoppas det består!
av AdrianH
Grålle1 bra skrivit!

Efter ca 6 timmars körning så är jag mest förbryllad över förbrukningen. Den stannade på 0,63/milen, på ca 500km, upp hit till Sälen. visserligen så hade jag inte så många omkörnings försök,( startade färden 0330) men hade ett hyfsat bra tempo. Adaptiva farthållaren är en annan sak som jag fann tycke för, riktigt skönt att följa efter "takbox maffian" på lite längre avstånd, :D sällan man hade foten på pedalerna

Vad jag fann märkligt var hur lätt baken stack iväg vid lite "Häftigare körning" nu på kvällen ensam från "affären". Det var den längsta bredsladde jag har fått, visserligen var jag 100% redo, men det kändes som inga "Säkerhetssystem" hjälpte till, konstigt.

Kan lägga till att jag kör med pirelli dubb.

Dagens negativa var ju tyvärr ratten som helt slutade att leverera värme halvvägs, när både ungarna och frun använde rumpvärme, stängde av min rumpvärme för att kanske få någon värme i ratten, men icke sa Nicke.

The verdict so far,

Om jag får gemföra förra årets sälenresa med min Fiat freemont V6 awd aka dodge Journey.

Volvon kändes absolut säkrare att framföra och kändes väldigt stabil, men tyvärr komforten vinner freemonten med hästlängder, iofs är det något jänkarna är bra på så är det just komfort, kan tilläggas att jag har dem vanliga stolarna i xc60n
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag har kört fiat freemont, och den är typ som ett utedass på hjul. Ursäkta om jag trampar dej lite på dina tår, men jag ser mycket om den väldiga freemonten, och de flesta här inne har säkert ingen erfarenhet av såna. Jag kan inte för mitt liv begripa vad du funnit i den, men lyckligtvis är vi alla olika och det är okej.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
TommyP86 skrev:Jag har kört fiat freemont, och den är typ som ett utedass på hjul. Ursäkta om jag trampar dej lite på dina tår, men jag ser mycket om den väldiga freemonten, och de flesta här inne har säkert ingen erfarenhet av såna. Jag kan inte för mitt liv begripa vad du funnit i den, men lyckligtvis är vi alla olika och det är okej.
Och jag har kört dieseln. Den var INTE något jag skulle stå ut med. Jag skriver också under på "som ett utedass på hjul", med tillägg att det vibrerade och skakade så jag trodde det var många fel på bilen. Detta var en ny demobil hos en återförsäljare.
Det var min bror som var intresserad och drog med mig för att få min syn på bilen. Han skämdes för att han slösat bort min och sin tid. :lol: :lol:

Märkligt hur olika man upplever bilar. :shock:

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]