Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej jag har en s60 T5 07 som jag kommer att köpa fälgar till i vår. Men jag vet inte vilka däck jag ska köpa.
Fälgarna kommer jag köpa på wheelzone så därför kommer jag köpa däck där med.

Har tänkt att köpa CONTINENTAL CONTI SPORT CONTACT 5P 235/35/19 men det verkar finnas massor av olika typer med div förkortningar tex AO, MO, MO-FR, R01-FR OCH RO2 vad är det för skillnad?

Eller ska jag köpa DUNLOP SPORTMAXX RT2 som också verkar vara ett sportigt däck?

Vill ha ett sportigt däck med bra grepp, bränsleekonomi och däckljud är inte så viktigt. Maxpris ca 2000 kr st.

Länk till däcken http://www.wheelzone.se/dack/sommardack/235/35/19/
eller hade ni valt nått annat däck på deras sida?

Mvh Henrik
FatBastard skrev:Hej jag har en s60 T5 07 som jag kommer att köpa fälgar till i vår. Men jag vet inte vilka däck jag ska köpa.
Fälgarna kommer jag köpa på wheelzone så därför kommer jag köpa däck där med.

Har tänkt att köpa CONTINENTAL CONTI SPORT CONTACT 5P 235/35/19 men det verkar finnas massor av olika typer med div förkortningar tex AO, MO, MO-FR, R01-FR OCH RO2 vad är det för skillnad?

Eller ska jag köpa DUNLOP SPORTMAXX RT2 som också verkar vara ett sportigt däck?

Vill ha ett sportigt däck med bra grepp, bränsleekonomi och däckljud är inte så viktigt. Maxpris ca 2000 kr st.

Länk till däcken http://www.wheelzone.se/dack/sommardack/235/35/19/
eller hade ni valt nått annat däck på deras sida?

Mvh Henrik
Det är märkesspecifika däck. MO = Mercedes, AO/R01/R02 är Audi. FR står för Flange rim protection. Exakt vad som skiljer dessa däck mot de omärkta är ofta hemligt. Utifrån dina kriterier så hade jag lätt valt Michelin Super sport, men då spricker budgeten...

.
Köp det bästa - köp volvo orginalfälgar som tål hård körning. kopior och andra noname-fälgar spricker av potthål o kantstenar.

Vill du ha optimalt grepp och väghållning bör du kolla på nokian hakka black, som används av trafikpolisens snabbaste bilar
milktrucker skrev:Köp det bästa - köp volvo orginalfälgar som tål hård körning. kopior och andra noname-fälgar spricker av potthål o kantstenar.

Vill du ha optimalt grepp och väghållning bör du kolla på nokian hakka black, som används av trafikpolisens snabbaste bilar
Jag uppfattar det som TS vill ha ett sportigt däck med max torrgrepp, Hakka Black känns inte som ett topp däck i det hänseendet? Har du någon länk till ett test där man kan se prestanda på det?

.
ThomasT skrev:
milktrucker skrev:Köp det bästa - köp volvo orginalfälgar som tål hård körning. kopior och andra noname-fälgar spricker av potthål o kantstenar.

Jag uppfattar det som TS vill ha ett sportigt däck med max torrgrepp, Hakka Black känns inte som ett topp däck i det hänseendet? Har du någon länk till ett test där man kan se prestanda på det?

.
Jag har samlat alla däcktester jag kunnat komma över i digitalt format.
Hakka black är ganska ovanligt däck i testerna eftersom det riktar sig till prestanda och inte till normala bilar med ordinära körförhållanden.
Däremot har jag flera däcktester där föregångarna till Hakka black, Hakka Z och Hakka H, kom på första respektive andra plats i däcktesterna med 225/40/R18, vilket är ett s.k performancedäck.
Sportcontact är väldigt bra grepp i många situationer, men är det rena bandäck som efterfrågas för optimalt sidgrepp så får man tänka om och rikta in sig på bandäck som är på en helt annan nivå.
Där är det Toyo(ja hör o häpna) Express R888 som blev 1:a över bl a Dunlop direzza och Kumho ecsta, fast då förlorar man andra egenskaper så som våtgrepp.
Och eftersom bilen med stor sannolikhet kommer gå på allmänna vägar bör man även prioritera våtgrepp och våthantering, där nokians däck alltid ligger i top 3.
milktrucker skrev:
ThomasT skrev:

.
Jag har samlat alla däcktester jag kunnat komma över i digitalt format.
Hakka black är ganska ovanligt däck i testerna eftersom det riktar sig till prestanda och inte till normala bilar med ordinära körförhållanden.
Däremot har jag flera däcktester där föregångarna till Hakka black, Hakka Z och Hakka H, kom på första respektive andra plats i däcktesterna med 225/40/R18, vilket är ett s.k performancedäck.
Sportcontact är väldigt bra grepp i många situationer, men är det rena bandäck som efterfrågas för optimalt sidgrepp så får man tänka om och rikta in sig på bandäck som är på en helt annan nivå.
Där är det Toyo(ja hör o häpna) Express R888 som blev 1:a över bl a Dunlop direzza och Kumho ecsta, fast då förlorar man andra egenskaper så som våtgrepp.
Och eftersom bilen med stor sannolikhet kommer gå på allmänna vägar bör man även prioritera våtgrepp och våthantering, där nokians däck alltid ligger i top 3.
Du får gärna lägga upp de tester du har eller ange var de är publicerade.

Jag hittade bara detta, men det är ju inte relevant: http://egmont-media.s3-website-eu-west- ... 100705.pdf
FatBastard skrev:Jag glömde nämna att bilen används bara i vanlig trafik inte på bana.
Jag är ute efter ett vanligt däck med lite sportigare karaktär inget bandäck.
Jo, att du inte vill ha R-däck förstod jag. Men det lät ändå som du prioriterade sportighet/torrgrepp?

.

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]

Har du haft samma jacka/byxor på dig nä[…]