Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Måste hålla med KrilleW där, jag ser pengarna som borta direkt jag köpt en ny bil och tar bilen som jag vill ha den, jag kan ju inet tänka på nästa ägare el vad jag får i inbyte om si och så många år, det är ju meningslöst. Då blir det ju bara ett jobbigt bilägande om du hela tiden ska tänka på värdeminskningen pga dina val och hur många mil du kört
Är man jätteorolig för andrahandsvärdet skulle jag leta bil som är ca 3 år gammal. Svårt i detta fall, men finns en del beggade XC90:or och Q7:or som borde uppfylla kriterierna. Eller demobilar.
jiffi skrev:Tack för bra svar.. Är precis som er inne på att bilarna borde betinga samma pris i efter tre år varför Volvon med detta resonemang är mer ekonomisk om man nu kan formulera sig så. Vidare är Vollvon full smetad i denna jmf medan Audin har det nödvändigaste men saknar all elektronisk "lull lull" (assistans system etc) som då Volvon har.

På Audi är man väldigt mån om att få sälja luftfjädringen vilken är underbar. Problemet är bara att jag varken kört Volvon eller Audin utan. Tycker ni det är ett viktigt tillbehör på xc90?
Har kört XC90 både med och utan luftfjädring (min är utan) och den går absolut mer komfortabelt med luftfjädring.
Mest märks skillnaden i lägre hastigheter, typ i stadskörning och mindre vägar (<80km/h).
Där kan XC90 utan luftfjädring kännas något stötigare, den "vickar" även en del i sidled om underlaget är ojämnt. Tror det har att göra med den sidomonterade bladfjädern i kombination med ganska hårda stötdämpare.
Luftfjädring filtrerar bort smågupp och hålor bättre än med standardfjädringen.

Vid körning på större vägar och högre hastigheter (90km/h och uppåt) så upplever jag skillnaden som mindre. Möjligt att XC90 med luftfjädring gungar något "mjukare" i Comfort-läget jämfört med standardfjädringen.

Skulle säga att standardfjädringen ligger någonstans mellan luftfjädringens Comfort och Dynamic (heter det så?), och möjligtvis närmare Dynamic än Comfort.

En bra sak med luftfjädring är att vid parkering så sänker sig bilen ned för enklare in och utsteg, jag som är ganska kort (170cm) kan sakna den funktionen då jag nu får "stiga upp" i bilen istället för att bara gå "rakt in".

Sen så upplever jag att en bil med luftfjädring står lägre i höjd (mindre luft i hjulhuset) i Comfort och Dynamic-läget än med standardfjädringen.
Standafjädringen står närmare Terrain-läget (heter det så också?) i höjd med mer luft i hjulhuset.

Den XC90 som jag köpte var en lagerbil därför fick jag ta den "som den var", då när jag köpte den så fanns det heller inga demobilar med standardfjädring så det fanns ingen möjlighet att pröva den setupen innan köp.

Så med det sagt, skall man välja luftfjädring? Det bästa om det går är nog att försöka få möjlighet att prova bägge alternativen och själv bilda sig en uppfattning om det är värt det. Pröva gärna på de vägar som ni mest åker på: vägen hem till villan/lägenheten, till jobbet samt ut och prova landsväg.

Jag kan sakna luftfjädring nu när jag har provat bägge men standardfjädringen är absolut inte dålig eller okomfortabel, det är bara att luftfjädringen är ännu bättre.
Men sen kommer den ju till en ganska saftig prislapp så man får nog själv bilda sig en uppfattning om det är värt det eller inte :D .

Säkert reglerventilen på kompressorn. J[…]

Prestige Performance

Mer eller mindre så ja :-) . Sen finns det g[…]

Nästa elbil från Volvo?

Volvo har två modeller som börjar p&ari[…]

Ett annat sätt är att se det som par[…]