Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lilja
Tänkte kommentera. På XC70n var det orginal med plastkåpor under hela motorutrymmet för att skydda eftersom den är tänkt att kunna gå lite offroad även. Det finns även samma plåt som tillval i aluminium.

Vad jag tror så är det standard på alla bilar men av erfarenhet vet jag att många efter service inte sätter tillbaka skydden av de anledningar som ni själv säger samt ren och skär lathet. Kan vara därför många saknar.
Användarvisningsbild
av Funk
Det är inte standard på alla bilar.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Driver64
ER skrev:
#27 skrev:När man monterar dragkrok på en 140 hästare så monterar man kåpan under motorn..
Jupp det stämmer då det är en luftstyrare som monteras när det monteras drag på bilen. Fick med denna när jag beställde til min bil och då sas det att det var just luftstyrare men den sekundära funktionen är ju även smutsskydd.
Jag har en V70N 140 hk (Bi-Fuel dessutom) med dragkrok och jag tittade under bilen och kunde inte se någon skyddskåpa under motorn.

Med risk för att jag idiotförklaras :wink: : Är det denna plastkåpa under fronten som monteras i samband med att man sätter dit dragkroken?
Bild
Användarvisningsbild
av ER
Driver64 skrev:
ER skrev:
#27 skrev:När man monterar dragkrok på en 140 hästare så monterar man kåpan under motorn..
Jupp det stämmer då det är en luftstyrare som monteras när det monteras drag på bilen. Fick med denna när jag beställde til min bil och då sas det att det var just luftstyrare men den sekundära funktionen är ju även smutsskydd.
Jag har en V70N 140 hk (Bi-Fuel dessutom) med dragkrok och jag tittade under bilen och kunde inte se någon skyddskåpa under motorn.

Med risk för att jag idiotförklaras :wink: : Är det denna plastkåpa under fronten som monteras i samband med att man sätter dit dragkroken?
Bild
Nope, den som jag har sitter bakom denna och slutar en bra bit efter framaxeln du ser på bilden. Den är mer lik SAM bilmodes i aluminium vad den täcker för det är en stor bjässe. Varför du inte har den vet jag ej när mitt påstående bygger på vad Volvo själva anger.
Användarvisningsbild
av Driver64
Tack, då vet jag lite mer. :)
av Asse
Skyddsplåten i plast ser ut enligt följande.

Bild
Användarvisningsbild
av Driver64
Aha, ja det var en rejäl skyddsplåt (av plast), den kan man inte missa att upptäcka. 8)
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
På min S80 har jag den där främre plasten men även en plastsköld under oljetråget
o jag skulle rekommendera att man har den där främre skölden i varje fall på min t6:a sitter hela kylarpaketet ganska lågt placerat o skölden skyddar ju mot stenskott mm
Användarvisningsbild
av jenix777
Finns även en främre skyddsplåt i att köpa som tillbehör, funkar
på S60, S80, V70 och XC70 men tyvärr inte på diesel modellerna.

Fakta & Fördelar
4 mm, kraftig höghållfast aluminiumplåt

Inbyggda luftstyrningar för effektiv kylning av motorkomponenter

Enkel att montera, 5 infästningspunkter i befintliga hål

Volvo rekommenderar att denna INTE monteras på bilar med
bensinturbomotorer med manuell växellåda på högfartsmarknader.
Kan ej heller monteras på bilar med Diesel i kombination med AWD W0235-.

Bild
Dagens garv

503888d0-80c1-49fe-9028-810d24fbc5db.jpeg :-D […]

Inte ovanligt att kompressorn går sönde[…]

Volvo 744 GL årsmodell 1990

Nålen/Visaren på hastighetsmätare[…]

Hjälpfjäder till koppling

.. de 2 första kostar runt 7 dollar medans […]