Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Holki
Hejsan! Som rubriken lyder så har jag lite motorproblem med min v70. Va ute och körde precis som vanligt häromdagen när den plötsligt började gå ryckigt och motorlampan blinkade till. Felsökte den när jag kom hem och fick fram p0300 vilket tyder på att den misständer på någon av cylindrarna. Testade rycka kablarna till spolarna en efter en och märkte då att när jag ryckte 3ans så hände ingenting, på dom andra gick den sämre. Provade då att byta plats på spolarna och läste sedan av bilen igen och fick samma kod. Jag provade sedan att dra ur 3ans spridarkabel och det blev inte heller någon skillnad, samma där gick den sämre på dom andra när jag drog dom. Mätte spridarna och alla låg mellan 15-15.2ohm. Är det någon som har några tips på vad det kan vara för fel? Väldigt tacksam för svar!

MVH
av MickeM
Vänta nu!
Du flyttade den misstänkta tändspolen på cyl3, till en annan cylinder, och DÄREFTER kopplade bort spridaren på just cyl3, och ingen skillnad?

Dvs felet flyttar sig INTE med tändspolen, eller?

Kolla det igen, så du är 100% säker.
Tändspolefel är inte ovanligt annars.

Felkoden P0300 betyder slumpvis misständning.
Dvs ingen speciell cyl pekas ut, men tänk efter nu:

Kollade du felkoder INNAN du började flytta runt tändspolar, mm?
Annars har du lurat systemet med arrangerade fel. (Spridare och tändspolar bortkopplade i omgångar = flera cyl misständning)

I så fall får du radera, och köra igen.
av Holki
Korrekt! Felet flyttade inte sig med tändspolen utan det är kvar på cyl 3. Har kört felsökning efter jag bytt plats på spolarna och får fortfarande upp p0300. Provade precis att byta plats på spridarna på cyl 3 och 4 men ingen skillnad. Bilen beter sig likadant, dvs att den ändrar motorgång på alla andra cylindrar förutom 3an. Både när jag drar ut kontakterna till spolarna och spridarna, så det känns som att jag har isolerat felet till 3ans cyl? Skall tilläggas att jag även testade byta plats på stiften 3an och 4an men ingen skillnad.
av v70t4y2000
Prova med att sätta på ett externt tändstift men låt orginalet sitta kvar i cylindern..
Jorda det externa riktigt och kolla om du får gnista så du har spänningsmatning till stiftet.

Kan ju oxo vara spänningsmatningen till spridarn som inte går.
av Holki
Uppdatering! Nollade koderna och tog sedan en provtur. Låg varv samt tomgång verkar vara problemet, för när man drar upp den i över ca2000rpm så verkar den gå precis som den ska, känns inte det minst ryckigt. Körde en 10min ungefär skiftad körning och det kom inte upp några koder när jag sedan sökte den, bara en pending code på p0300.

Hur kollar jag upp spänningsmatningen till spridaren?
av perfjoe
Den är antagligen 5 volt men den pulserar ,det innebär att man måste ha osciloskop för exakt koll,men det går att kolla med en bra spänningsprovare om det blinkar när motorgår runt.Fast jag skulle ta utt spridare och se om den sprutarnär man startkör.
av MickeM
Ett komptest också kanske.

Är det inte tändning, eller bränsle, så återstår dålig kompression.
Bränd ventil kanske...
Luftblockering till endast en cyl tror jag inte på, om ingen glömt en trasa eller nått....
av andersuw
Här är vad VIDA anger som tänkbara felorsaker för P0300.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9#p1133582

Gäller inte just din motorvariant men det mesta är nog likartat tvärs varianter.
av Holki
Gjorde ett komptest och där hade jag problemet. 2kg på 3ans cyl, så nu vet jag vart felet ligger.
Tack så mycket för alla svar!

MVH
av v70t4y2000
Om du vill veta mer exakt så kan du:

Veva runt tills du får kolven högst upp till tändläge.
Koppla tryckluft med en adapter vida tändstifthålet.

Sen kan du lyssna efter läckage.
Låter det avgasgrenröret så är det avgasventilen
Låter det i insuget så är det insugsventilen
Låter det i oljelocket/stickan så är det kolv/kolvring/foder.

Sen kan du ju oxo komma åt lyftarna lite om du tar bort torxbultarna på toppen...en för varje ventil....men det är lite överkurs.

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]

Har provat det, men det fungerar inte.

Har du haft samma jacka/byxor på dig nä[…]

snö

@lennarte , Snart kommer ogräset då? :[…]