Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av audiman
Hallå!
Har en V70T5. Idag köpte jag en S60 2,5t. Bägge är -02.
Är det någon här som har koll på vad jag kan flytta över, rakt av?
Tex front, framstolar, dörrsidor fram, instrumenthus, instrumentbräda, avgassystem, framlyktor,
framvagn och lite så. S60:n kom utan motor men med en hel del trevliga saker.
Har bara gått 8000 mil. Så jäkligt fräsch, helt enkelt.
Hade tänkt mej att direkt byta ut:
Min beiga inredning mot S60:n svarta.
Avgassystemet som är i rostfritt.
Spaceball.
Coils fram från H:R.

Jo, lite knäpp är man väl:)))
av andersuw
I huvudsak gäller att S60 och V70 i den generationen är samma bil från fronten till mittstolparna. Vissa detaljer skiljer dock även där, t.ex. plastdetaljerna i fronten och vissa detaljer i inredningen (annan ratt, annan tunnelkonsol). Om du gillar S60-fronten kan du troligen flytta över den men det är ju inte samma front. Samma sak gäller ratt och tunnelkonsol. Spaceball kanske inte passar i V70-konsolen så att det kan bli svårt att flytta över den separat. Avgassystemet tror jag skiljer eftersom bilarna inte har samma längd och inte samma bakvagn. Fjädring fram borde passa rent fysiskt men sådana saker kan ju vara anpassade till bilens vikt. Strålkastare, framstolar, dörrsidor fram och instrumentbräda tror jag kan bytas rakt av men baksätena misstänker jag kan vara olika. Observera också att det på båda bilarna finns två olika typer av dörrsidor fram anpassade för bilar med respektive utan Premium Sound. Kombinationsinstrumentet är också utbytbart men här kan det uppstå vissa komplikationer med mätarställningen. Se den här länken:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 15&start=0

Du har ju VIDA så det är ju lätt för dig att själv kolla upp saker och ting lite närmare. För vissa saker bör det ju vara samma artikelnummer för att man skall tro att det skall passa rakt av. För grejer där man valt att göra S60n lite annorlunda bara för att ge den mer av egen profil jämfört med V70n (ratt, tunnelkonsol, frontplast) kan det kanske passa ändå. Ratten tillhör väl det som jag i första hand skulle flytta över. Den fyrekrade V70-ratten är i mina ögon vare sig ergonomisk eller särskilt snygg och S60-ratten är bättre på båda punkterna. Tunnelkonsolen i S60 -02 är också bättre än tunnelkonsolen i V70 av samma årsmodell i mina ögon. Men den konsol som båda bilarna fick fr.o.m. årsmodell -05 är ännu bättre som jag ser det.

Du hittar mektips på båda bytena via länkarna nedan. Du måste vara inloggad på svxc.se för att läsa dem men det går ju fort att "regga" sig där om du inte redan är det. Tunnelkonsolbytet gäller en automat snarare än en bil med manuell låda och den nya konsol som monteras är från en 05:a snarare än från en S60 -02. Men vissa saker av värde kan du kanske ändå snappa upp.

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=25&t=9509

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=25&t=13263
av dissonans
Det är rejäl kvalitetsskillnad på inredningen mellan upp till och med MY04 och från och med MY05. MY05 har mer påkostade detaljer i inredningen (allt från plast till hur stolarna är konstruerade) och är att föredra på alla sätt och vis. Så kan du hitta en 05a att plocka delar från så hade jag gjort det =)

Edit: Ser nu att du redan har två 02or.. Jag blev lite lurad av inlägget från anders =)
av andersuw
Tja, 05 har lite snyggare mittkonsol, snyggare och mer praktisk tunnelkonsol, snyggare och mer praktiska inre handtag på framdörrarna, charcoal istället för grafit på diverse plastdetaljer och snyggare logga i ratten. Men är det något mer som skiljer inredningsmässigt egentligen? Det här med stolarna är inget jag känner igen.
av audiman
Ok, men nu är det ju så att jag "bara" har en -02:a att plocka från.
Så måste utgå från det, helt enkelt. + att allting är i mkt fint skick.
Såg att det var andra backspeglar på S60:in. Dom hade vit belysning rakt ner på marken.
Man kan ju undra om de passar på mitt kontaktstycke...
av dissonans
andersuw skrev:Tja, 05 har lite snyggare mittkonsol, snyggare och mer praktisk tunnelkonsol, snyggare och mer praktiska inre handtag på framdörrarna, charcoal istället för grafit på diverse plastdetaljer och snyggare logga i ratten. Men är det något mer som skiljer inredningsmässigt egentligen? Det här med stolarna är inget jag känner igen.
Det är inte bara snyggare, det är bättre utfört också. Finare material, mindre glipor.

Stolarna skiljer dels i inställningarna (de hemska reglagen för höjdreglering och lutning ersatta av den logiska spaken) dels att när man har läderklädsel så är understa biten (den som ligger mot plasten och knirrar/knarrar) ersatt av tyg just för att inte knirra så. Men Charcoal kom faktiskt redan till MY04 ;)

Jag bytte från en S60 T5 MY04 till en V70 T5 MY05 så jag hittade många såna småsaker, men den stora skillnaden och det man märker mest av är helheten kvalitetsmässigt. Jag hade några veckors överlapp på dem så jag kunde ställa dem bredvid varandra och jämföra.
Sen är ju motor och växellåda vitt skilda också, men det är en helt annan tråd antar jag.. =)
av andersuw
Jag har elstolar på båda sidorna i min 02:a så har kanske missat det där med stolsregleringen av den anledningen. Något knarr i stolarna har jag heller aldrig haft problem med trots läderklädsel. Däremot knarrar den gamla modellen av innerhandtag på dörrarna fram. Att charcoal kom redan 04 är jag väl medveten om men förbisåg i hastigheten att du jämförde 04 och 05 snarare än 02 och 05.

Min egen 02:a är för övrigt "faceliftad" i inredningen ungefär så långt som jag funnit rimligt. Jag har således gjort följande modifieringar:

Kombinationsinstrument med kromringar runt mätartavlorna (04-)
Sarg till DIM, rattstångskåpa och rattjusteringsspak (04-)
Tunnelkonsol (05-)
Läderklädd handbromsspak (05-)
Inre dörrhandtag fram (05-)
Luftutsläpp (04-)
Luftriktare med inlägg av borstad aluminium (07-)
Dekorlister i borstad aluminium från R-modellen
Sportratt med inlägg i borstad aluminium och läderklädd krockkudde från R-modellen
Dörrknappar med tillhörande manschetter i borstad aluminium (specialtillverkade)
Fotstöd och pedaler i borstad aluminium (samma typ som Heico men utan Heicologga)

Så här såg det ut före och efter så när som på Brodithållaren som numera är bortrationaliserad och ersatt av en fartkameravarnare vid vänster A-stolpe.

Före:
Tunnelkonsol01.jpg
Tunnelkonsol01.jpg (116.26 KiB) Visad 1838 gånger
Efter:
Pedaler04.jpg
Pedaler04.jpg (100.94 KiB) Visad 1839 gånger
Pedaler05.jpg
Pedaler05.jpg (106.89 KiB) Visad 1838 gånger

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]