Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NorraS
Har en XC70 2016 med 181 hk dieselmotor och automat.

Förra veckan - 31 grader ute, startar värmaren - efter 40 minuter då jag går till bilen så har värmaren stannat och displayen i bilen visar batterisparläge.
Startar bilen och kör ca 30 minuter, försöker flera ggr att starta dieselvärmaren men batterisparläget är aktivt värmaren startar ej.
Helgen för kördes 50 mil med bilen, och jag laddade batteriet dagen före senaste körningen så att den gick i batterisparläge förvånade mej. Börjar misstänka dåligt batteri fast bilen endast är 10 månader gammal.
Har även någon gång tidigare i vinter hamnat i battersparläge fast det inte varit så kallt som senast.

Någon som har synpunkter på mitt problem, är batteriet svagt eller är det normalt så som det fungerar för mej?
av andersuw
Om du både kört långt och sedan laddat med batteriladdare faller misstankarna i första hand på batteriet. Det verkar osannolikt att det skulle vara fel på både bilens egen laddning och din batteriladdare. Mät upp batterispänningen med multimeter om du kan. Om allt verkar OK så långt bör du även låta göra belastningsprov. Det händer tyvärr ibland att batterier ger upp redan efter kort tid. Vet inte vad Volvo har för garantiregler när det gäller just batterier men när något sådant här händer på en så pass ny bil tycker jag rimligen de borde stå för fiolerna förutsatt att du skött batteriet på normalt sätt.
Användarvisningsbild
av gooose
NorraS skrev:Har en XC70 2016 med 181 hk dieselmotor och automat.

Förra veckan - 31 grader ute, startar värmaren - efter 40 minuter då jag går till bilen så har värmaren stannat och displayen i bilen visar batterisparläge.
Startar bilen och kör ca 30 minuter, försöker flera ggr att starta dieselvärmaren men batterisparläget är aktivt värmaren startar ej.
Helgen för kördes 50 mil med bilen, och jag laddade batteriet dagen före senaste körningen så att den gick i batterisparläge förvånade mej. Börjar misstänka dåligt batteri fast bilen endast är 10 månader gammal.
Har även någon gång tidigare i vinter hamnat i battersparläge fast det inte varit så kallt som senast.

Någon som har synpunkter på mitt problem, är batteriet svagt eller är det normalt så som det fungerar för mej?

Vart/hur ansluter du laddaren när du laddar batteriet ?

//Gooose
av Cox
Du har ju nybilsgaranti på bilen, boka in den för felsökning du kan ju ha ett kasst batteri eller nått annat mjukvaru relaterat tjafs. Är batteriet dåligt kräv ett nytt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kör man inte med värmaren så kan ju batteriet hålla i 10 år.

Kör man med värmaren så det djupurladdas flera ggr i minus 31 så är det snart skrot.

Det gör mig alltid undrade hur tex biltema kan lämna 4 års garanti på sina batterier ?
av andersuw
Helt korrekt analys. Som flitig värmaranvändare är jag ändå mest bara glad över att de ändå har den garantin. ;-) OK, jag försöker sköta batteriet men värmarkörning tär ändå alltid lite extra.
av ChristerN
NorraS skrev:Laddaren ansluts med minus till chassie, plus till batteripolen.
Har du ingen BMS i den bilen?
I så fall ska du koppla plus-sidan på laddaren före BMSen som oftast sitter på eller nära pluspolen.
Annars känner systemet inte av att du laddat med laddaren.
Användarvisningsbild
av Momentum
ChristerN skrev:
NorraS skrev:Laddaren ansluts med minus till chassie, plus till batteripolen.
Har du ingen BMS i den bilen?
I så fall ska du koppla plus-sidan på laddaren före BMSen som oftast sitter på eller nära pluspolen.
Annars känner systemet inte av att du laddat med laddaren.
BMS sitter på "minus" sidan

Ur instruktionsboken
Den negativa batteripolen på bilens
startbatteri får aldrig användas för
anslutning av externt startbatteri eller
batteriladdare – enbart bilens chassi
ska användas som jordpunkt
Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen