Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

SBergdahl skrev:Det trycks knappast in någon luft att tala om genom röret vid körning. Det sugs snarast in. Den lilla öppningen i kombination med locket framför som jag antar ska hindra snö och liknande så är det inte så stor exponerad yta framåt
oh fasen. Så filtret jag har nu suger alltså luften från motorrummet och inte luft från röret som går från stötfångaren.. Jag trodde de röret flöda med luft som en hårfön vid körning eftersom vinden ökar mot bilen.
Consan skrev:
SBergdahl skrev:Det trycks knappast in någon luft att tala om genom röret vid körning. Det sugs snarast in. Den lilla öppningen i kombination med locket framför som jag antar ska hindra snö och liknande så är det inte så stor exponerad yta framåt
oh fasen. Så filtret jag har nu suger alltså luften från motorrummet och inte luft från röret som går från stötfångaren.. Jag trodde de röret flöda med luft som en hårfön vid körning eftersom vinden ökar mot bilen.
Tar du bort skärmen framför innanför grillen får du nog mer av den effekten. Jag tror inte att den saknas helt jag är bara väldigt skeptisk till att den skulle räcka till.

Vänd på det. I vanliga fall är systemet slutet. Att bilen skulle skapa övertryck före spjället med fartvinden ger knappast ett konsekvent motorbeteende eftersom det skulle vara hastighetsberoende. Jag tror inte att det är önskvärt, men någon får gärna rätta mig om jag har fel.
SBergdahl skrev:
Consan skrev:
Tar du bort skärmen framför innanför grillen får du nog mer av den effekten. Jag tror inte att den saknas helt jag är bara väldigt skeptisk till att den skulle räcka till.

Vänd på det. I vanliga fall är systemet slutet. Att bilen skulle skapa övertryck före spjället med fartvinden ger knappast ett konsekvent motorbeteende eftersom det skulle vara hastighetsberoende. Jag tror inte att det är önskvärt, men någon får gärna rätta mig om jag har fel.
ok jag förstår. men nu när jag "förstörd" poängen med den slutna boxen och dess förmåga att "suga" in luft, hur gör då det öppna filtret? blir det att jag enbart suger luft från motorrummet? vad är då poängen med att ha BSR skärmen urfasad för inloppet till luftröret ^^
johnnype skrev:sssssssssssssssssssssssssssssssh pyyyyyyys... da capo al fine
jo de har jag ju märkt att inssugljudet blir högre och hör pys ljud , men blir det samma sug från luftröret som om jag hade haft det slutna systemet? eller drar filtret numera luft från motorrummet mer än inloppsröret från uteluften?
Jag har genom åren byggt och Mappat mycket Bosch original motorstyrning. jag hat testat det mesta kan man säga så här följer mina erfarenheter.mitt bästa resultat med ett Audi motronic är +900hk så jag kan utan att skryta säga att jag kan dessa system utan å innan.

Bommulsfilter som behöver olja ska man undvika på alla bilar med luftmassemätre det finns vissa mätare som är mindre känsliga och dom som är mer känsliga. Volvo 850 t5 och bmw m50b25 vanos 93-95 är mindre känsliga medan en Audi a4 1.8t är riktigt känsliga. vissa mätare går att rengöra andra går ännu-mer sönder vid rengöring.
Sedan har vi problemet med virvlar i lufströmmen om man sätter filtret rakt på LMM ibland kan detta leda till att man får ett högre laddtryck på lågvarv samtidigt som tändning och soppa blir helt fel i bästa fall felkoder bilen på detta i sämsta fall spikar man sönder någon kolv. detta kan även bli resultatet av inoljade bommulsfilter som skadat lmm så den bara visar lite fel så man inte märker det men bilen gör va den kan för att rädda motorn.

Sedan har vi Dry flow filtren dom fungerar bäst av eftermarknads filtren och dom skadar inte lmm på samma sätt som inoljade bommulsfilter. även problemet med virvlar i luftströmmen är mindre med exvis AEM dryflow jämfört med std K&N

men om man inte måste byta filter p grund av turboinstalationen kräver det så ska man åka med nytt pappersfilter jag har gjort tester i bromsbänk för ett antal år sedan å bäst funktion fick man altid med ett nytt pappersfilter. nackdelen med pappersfilter är att dom tappar flöde ganska fort på grund av att dom är så mycket tätare. men prova å jämför hur många kvadrat filteryta du får med ett std filter å jämför det med ett sportfiler. sportfiltret kommer flöda mer efter 500mil men det släpper även igenom mer skit.
Bäst är att försöka öppna upp luftburken lite för det är oftast där restriktionen sitter och sen köra nytt std filter ihop med original lock och styrningar för luftflödet.
Det svåra kan va att inte öppna så man får in varmluft.
Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]