Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1139505
Tjena, har väldiga problem med min 940, första 1-2 veckorna startade den utan problem och gick som en klocka, skulle ut en dag och starta bara för att, då gnuggade den bara på startmotorn. Väntade ca 3 dagar å testade starta, då starta den och jag gick in i 5-10 min, precis när jag skulle åka iväg så dör den och sen gnuggar den bara på startmotorn, har upprepat det 3 ggr.

Har kollat spridarrelät, vi öppnade upp det och en kille som brukar hjälpa mig sa att de inte va något fel på det, har gjort ren tändstiften, har testat ett bränslepumpsrelä från en 244 som funkar, blir ingen skillnad, oljan är fin men luktar lite bensin, har kollat så de kommer soppa fram till spridarna så det kan ju inte vara bränslepumpen? satt i bilen å testade starta så såg inte strålen, men vi ha testat två gånger, första gången var stålen ojämn å andra gången va det mer tryck i strålen, har också testat startkablar men händer ingenting då man trycker på gasen och dör på en gång då andra bilen slutar gasa, .. Testade startgas för typ 2 veckor sedan och då startade den och gick men den har ingen tomgång, dör på en gång då du släpper gasen, väldigt skumt

Kan även tillägga att då den väl startade så är det ett knackande ljud från motorn, dedär knacket var inte där innan den vart såhär, hörde dedär knacket första gången den då startade efter den blev såhär.. har fått tips om ventilknack eller att det inte kommer tillräckligt me soppa till magneterna i spridarna så magneterna knackar? Är inte så värst duktig på att meka själv så skulle verkligen behöva hjälp!!

Så varför startar den bara ibland?
Varför startade den och gick på startgas och dör så fort man slutar gasa?
Varför finns ingen tomgång?
Vad är det knackande ljudet?

Väldigt tacksam för alla svar!!
#1139527
Du har 2 st bensinpumpar, en huvudpump under bilen vid förarsätet ungefär och en mindre pump som sitter i tanken. Den i tanken är en "hjälppump" som ska se till att huvudpumpen får tillräckligt med bensin för att ge rätt tryck. Fungerar inte tankpumpen kan bilen gå som vanligt tills tanken är ungefär halv, sedan börjar det "strula" och motorn får för lite bensin med framför allt startproblem som följd. Om du öppnar tanklocket och sätter örat mot ska det höras ett surrande från pumpen när du "kör" på startmotorn. Har du mindre än halv tank kan det räcka att fylla på bensin för den ska gå igång. Vissa modeller går pumparna igång en kort stund när du slår på tändningen, andra inte förrän motorn börjar gå runt, men båda pumparna ska gå samtidigt alltid. Huvudpumpen är säkrad (liksom relät och boxen) genom säkring 1, tankpumpen genom säkring 11
#1139647
Öppnade upp bakom baksätet för det är väl hjälppumpen som sitter där? Där hörde man ett tydligt surr, knackade lite på den å den startade i typ 1 sekund å dog sedan. Väntade i ca 30 min å gick ut å testade, då svar det exakt samma sak, testade direkt efter och då gick den i 3-5 sekunder och gick å varva, varvade upp till 2500 å släppte sedan gasen å då dog den å gjorde inge mer efter det..
#1139896
Du kan kolla bensinflödet genom att skruva bort returslangen till tank vid BTR-en på bränslerailsen och sätter på en bit slang. Leder du ner den i en PET-flaska ska det komma ordentligt med bensin när du kör på starten. C:a en halv liter på 15 sek. Det ska inte komma någon luft där, bara bensin.
Motorhaveri s60 2.4T

Enda sättet att få svar är nog att[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]