Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Står inför ett trevligt men lite problematiskt val.

Har ägt både en XC90 D5 och Q7 3,0 TDI 272 hk och kört båda bilarna mycket. Måste säga att jag föredrar Q7:an då den känns betydligt mer "solid" och "tyngre" i gången än vad xc90 gör. Gillar designen på XC90 bättre samt funktionen av tredje sätesraden som är bättre än Audin. Nu till frågan, har sålt bolaget som jag hade dessa bilar i och skall nu köpa bil privat. Vill ha en ny och när det gäller XC90 skall den vara fullmatad (R-design). Slutpriset landar någonstans runt 850000kr brutto och när vi kommer vi till Q7 så blir brutto priset ca 920000kr.

Volvon har i detta fall lite mer utrustning än Audin, men vad tror ni om andrahandsvärdet på respektive bil? Var på Bilia i Stockholm och talade lite med beg avdelningen om hur de värderar utr vid inbyte. Denna person menade att panorama, BW stereo, luftfjädring, läderpanel etc gjorde 0kr på inbytesvärdet. I nästa andetag sade han att man betalar lite mer för dessa prylar men ingen avgörande skillnad. Det som gör mig rädd är att en lågt specad R design D4 landar runt 650 brutto och att de kommer dra ned värdet avsevärt på full specade D5 vid inbytestillfället.

På Audin får du betalt för detta men bilen kostar mer och blir dyrare ändå i slutändan, kanske.........

Hur skall jag tänka? Hur skulle ni göra?
jiffi skrev:Hej,
Var på Bilia i Stockholm och talade lite med beg avdelningen om hur de värderar utr vid inbyte. Denna person menade att panorama, BW stereo, luftfjädring, läderpanel etc gjorde 0kr på inbytesvärdet.
Denna person, jobbade han i glassbaren på Bilia eller? :lol: :wink: :lol:
Nej det gjorde han sannolikt inte eftersom han har rätt. Kanske inte 0kr men du ska vara glad om du får tillbaka 20% av extrautrustningen för den typen av "småprylar". Automat, drag, skinn har annat andrahandsvärde.
Har hört säljare prata likadant om Intro S90/V90 D5 Inscription. "De gör ingen bra affär" var väl typ det som sas.
Sen om det syftas på att de kommer sjunka mkt i % (som med dina kärror hursom) iochmed att det är dyra bilar, eller att det just var utrustningen som man inte får igen fick jag inte kläm på.
ÅF kanske ger ett taskigt inbytesvärde men kommer ju ligga på ett garanterat högre utpris jämfört med en "snikversion"
Klart de blir dyrare än snik till slut begagnat. Men så länge inte utrustningen har restvärde på 100%+kapitalkostnad så är det bättre att låta bli än att lägga till den. Vilket i princip ingen extrautrustning har...
AWD och Automat är väl det enda som håller värdet någorlunda.

När allt kommer omkring tror jag dock värdetappet på Volvon kommer bli mindre ändå oavsett hur en viss volvohandlare värderar extrautrustnignen. Efterfrågan på äldre XC90 är redan nu mycket större än Q7 och den nya modellen kommer inte bli mindre attraktiv.
På en SUV som XC90/Q7 höjer panorama, stora fälgar, navi, helskinn, metallic etc. definitivt värdet.

På en 2-3 år gammal är panoramatak +10 000 enligt bilpriser.se, SVeriges bästa databas i frågan.
...så länger de inte höjer mer än 100% av ursprungskostnaden är det ändå en förlust ;-)

(Hur har du kollat panorama på XC90? Fanns ju inte på förra modellen. Om det var Q7 enbart du syftade på så är ju det ändå en stor förlust eftersom det kostar 18.000kr nytt om jag minns rätt.)
Lövet skrev:...så länger de inte höjer mer än 100% av ursprungskostnaden är det ändå en förlust ;-)

(Hur har du kollat panorama på XC90? Fanns ju inte på förra modellen. Om det var Q7 enbart du syftade på så är ju det ändå en stor förlust eftersom det kostar 18.000kr nytt om jag minns rätt.)
Nej, inte kollat XC90. Det kostar ca 20 000 till Q7 minus kanske 15% rabatt på utrustningen...

Min poäng är att rätt options faller i bästa fall ungefär i samma takt som bilen.

På en V70 D2 eller en Passat 1,6 TDI kvittar nog soltak men inte på en SUV....

Läderklädda paneler, stor stereo och sånt är inte värt mycket...
Exakt vad jag menar också. Däremot verkar vi inte överens om tolkningen. Om options i bästa fall faller i samma takt som bilen (50%) så är det ju bara en ytterligare förlust att välja dem. Därför ska man välja den utrustning man VILL HA, inte den man tror förbättrar andrahandsvärdet för det finns ingen utrustning som "lönar sig" att välja. Allt blir bara ytterligare förlust.
Undantag AWD och Aut som håller nära 100% framförallt på SUVar.

Ibland får man höra "jamen bilen blir ju lättare att sälja med utrustning XXXX". Då har man inte tänkt färdigt. För det stämmer bara om man försöker sälja den välutrustade och den mindre utrustade till _samma_ pris. Om man har en välutrustad 3 år gammal XC90 till salu för 400.000kr och en mindre utrustad för 320.000kr så kan jag lova er att den billigare springer iväg precis lika snabbt om inte snabbare. Finns alltid folk som vill ha en viss modell men inte bryr sig ett dugg om specen. Har exempelvis en bekant som äger sannolikt sveriges mest snikutrustade XC90. En D3 FWD. Det ENDA de brydde sig om var att "det var en XC90 och den fick ha gått max 5000 mil". Utrustning kan de inte ens stava till.
Prestige Performance

Mer eller mindre så ja :-) . Sen finns det g[…]

Nästa elbil från Volvo?

Volvo har två modeller som börjar p&ari[…]

Ett annat sätt är att se det som par[…]

Flödar förgasare

Sker bara det i bland är det flottörvent[…]