Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Tar tacksamt emot konstruktiva tips om nästa steg för att laga bilen.

Bakgrund:

Bil: Volvo V70 -02 med 140hk bensin (ej turbo) ca 28000mil

Tidigare har "motorsystem service erfodras" samt "nedsatt motorprestanda" lyst.
Kontrollerade felkoderna som då var:
P0102 Luftmassamätare/luftmängdmätare - låg insignal Ledningar kortslutna till stomme, luftmassamätare/luftmängdmätare, motorstyrdon
P0113 Temperaturgivare för insugsluft - hög insignal Kretsbrott/kortslutning till plus, stomledning defekt, temperaturgivare för insugsluft, motorstyrdon
P0031 Uppvärmd lambdasond 1, cylinderrad 1, värmarstyrning - låg kretsspänning Ledningar kortslutna till stomme, uppvärmd lambdasond, motorstyrdon

Chansade på att det var fel på främre lambdasonden och bytte den (Mekonomen 14-DOX-1419), kontrollerade slangar, bytte luftfilter samt tändstift.
Lossade minus-kabeln till batteriet (ja jag väntade 10min innan jag lossade) i 5minuter.
Startade bilen och hade inga felmeddelanden. Testkörde lite och fick sedan "motorstyrning service erfodras". Kontrollerade felkoder igen men hade inga.

Vad gör jag nu ? Chans att felmeddelandet försvinner av sig själv ? Byta LMM, men det är ju så dyrt...dessutom vet jag ju inte om den är trasig...

mvh/ J
Att du har varningsmeddelande betyder att du har minst en felkod. Men det är inte säkert att du ser den/dem med en vanlig generisk felkodsläsare. Du kan tänkas behöva en specifikt avsedd för en Volvo i aktuell generation.
Motorsystem Service Erfordras kan vara nästan vad som helst. Har det meddelandet själv, från och till, sen i somras.
Försökte med billig läsare, men ingen felkod hittades.
Fel på LMM ger meddelande om "Emissioner Service Erfordras"...
Jaha, jag trodde att man alltid kan läsa ut avgasrelaterade koder (som bilprovningen gör nedslag på) med dessa generiska ODB2-läsare. Men det är inte fallet då? Typiskt.

Andra tips/tankar/ideer ? Någon ?
Det är inte säkert att den/de felkoder du nu har (kvar) är direkt avgasrelaterade. Exakt var gränserna går för vad en generisk läsare klarar och inte klarar är inte heller så lätt att veta. Men så vitt jag vet innebär ett felmeddelande av det slag du har att du har minst en felkod. Om jag var du skulle jag försöka ta reda på vilken den är.
OK andersuw. Jag gissar att de flesta icke-Volvo verkstäder kan läsa felkoder eller bör jag åka till volvo direkt för att få ut den/de felkoder som kan finnas. Vad tror du ?

Tack för input.
av rid54
Men... det är ju tre felkoder utlästa :shock:
Är det inte idé att jobba utefter dessa? Det är obligatoriska koder (P0xxx) som "alla" läsare ska klara (inkl bilprovningens). De koderna är inte "fel" bara för att de tagits ut med en icke-Volvospecifik läsare, men det är mindre info och inga felsökningstips än vad tillverkarspecifik läsare kan ge.
Hej rid54,

stämmer iofs, men status just nu är att jag inte har några felkoder alls (med min ODB2-läsare) men "motorsystem service erfodras" som felmeddelande (efter rep, se ovan) och andersuw var inne på att det trots allt kan finnas någon felkod som jag inte kan utläsa med min generiska ODB2-läsare.

Såvitt jag förstår ska man med en enkel ODB2-läsare få ut alla felkoder som rör (lagstadgade?) parametrar som rör avgasrening. Men jag kan ha fel...

Om jag har rätt återstår ju frågan, vad göra för att få bort "motorsystem service erfodras"...
av rid54
OK. Jag tror rätt säkert att det är så, att fel (med tillhörande felkoder) som kan påverka motorns avgasutsläpp ska sätta "motorlampan" (eller motsvarande felindikering) och dessa koder ska vara "generiska", dvs kunna läsas av en universalläsare (som bilprovningens). Om jag minns rätt finns en kodlista att hitta på SBP's hemsida nånstans. Koder som är av formatet P0xxx är sådana koder. Volvos system är tydligen mer sofistikerat, men provningsstationerna har väl inte Volvos specifika system, så de nöjer sig med att leta efter standardkoderna.

Har du din varningstext uppe men inga "P0xxx" -koder, så är det nog ett måste att läsa koder med Volvos system.
Frugan ringde nyss. Avgas symbolen vid hastighetsmätare har tydligen börjat lysa nu. Ska läsa av felkoder när jag kommer hem. Återkommer.
Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?

460 T5 AWD

Trist att du inte kan slutföra. Hade vart kul[…]