Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jacobsson
Idag när jag gick från jobbet stod en bil parkerad bakom med sin främre kofångare mot min bakre.
Bilen stod helt tryckt mot min. Jag tig bilder åkte till tvätten och såg ett mycket fult märke på min tre veckor gamla bil.

Visst borde detta kunna gå på försäkringen när man har bilder på hur den står mot bilen även om jag inte har bilder på hur det var när jag parkerade?

Väldigt irriterande och jag kan uppriktigt inte förstå hur vissa kan vara så jävla oförsiktiga vid bilkörning och parkering.
av Nizzexc90
Tror dom flesta försäkringsbolag har samma regler.
Detta är IF

Vilka regler gäller för parkeringsskador?
Det är reglerna i Trafikskadelagen som avgör om skadorna på bilen räknas som en parkeringsskada. Skadan och olyckstillfället måste uppfylla vissa kriterier:
Skadans utseende måste tyda på att det är ett annat fordon som kört på din bil.
Du ska beskriva var bilen stod parkerad, tidpunkten och hur den var parkerad. (Exempel: i en ruta, med fronten vänd inåt, längs med en trottoarkant etc.)
Du behöver ett vittne som såg att din bil blev påkörd av ett annat fordon, alternativt ett vittne som kan intyga att bilen var oskadd när du parkerade eller att det finns glassplitter eller bildelar på platsen som visar att din bil skadats på platsen.
Du måste polisanmäla händelsen genom att ringa 114 14.

Kollision mellan två bilar eller annat fordon på en parkeringsplats är inte en parkeringsskada. Inte heller repor i lacken som orsakats av kundvagnar, cyklar eller att någon orsakat bucklor i lacken med sin bildörr räknas som parkeringsskada. Sådana skador kan du få ersättning för genom helförsäkringen eller vagnskadegarantin.

Självrisken vid parkeringsskada
Om skadan på bilen räknas som parkeringsskada betalar Trafikförsäkringsföreningen reparationskostnaden och du betalar en självrisk som är 5 % av årets prisbasbelopp. För 2017 är prisbasbeloppet 44 800 kronor. Om Trafikförsäkringsföreningen inte godkänner skadorna på din bil som parkeringsskador, eller om du fått andra skador när bilen var parkerad betalar du den självrisk som gäller för din helförsäkring eller vagnskadegaranti.
av V60D5AWDPolestar
Jacobsson skrev:Idag när jag gick från jobbet stod en bil parkerad bakom med sin främre kofångare mot min bakre.
Bilen stod helt tryckt mot min. Jag tig bilder åkte till tvätten och såg ett mycket fult märke på min tre veckor gamla bil.

Visst borde detta kunna gå på försäkringen när man har bilder på hur den står mot bilen även om jag inte har bilder på hur det var när jag parkerade?

Väldigt irriterande och jag kan uppriktigt inte förstå hur vissa kan vara så jävla oförsiktiga vid bilkörning och parkering.
Hej,

Varför kontaktar du inte personen som körde på dej?? Är väl hen som skall betala för skadan!

AJ
av Jacobsson
Det var en företagsbil så jag kontaktade företaget direkt.
Dom skulle höra sig för om vem som kör bilen, oftast märker dock få personer när dom kör in i något.
De flesta tycker inte sig märka det och tror inte det var deras bil som gjort skadan, den här gången har jag tur med bilder i alla fall...
av KrilleW
En regelrätt parkeringsskada är det inte eftersom motparten är känd för dig. Jag förutsätter att du tagit registreringsnumret på bilen eftersom du ringt upp företaget som äger bilen. Kontakta ditt försäkringsbolag och gör en skadeanmälan och låt dom göra jobbet åt dig är mitt råd. Vill dom ha bilderna så kan du maila dom dit.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Tråkigt när dylika incidenter inträffar. Funderar ibland på om det är slarv, oaktsamhet eller att man vill "hämnas" på någon som har en ny fin bil....

Hoppas det löser sig..
av dfa
KrilleW skrev: Kontakta ditt försäkringsbolag och gör en skadeanmälan och låt dom göra jobbet åt dig är mitt råd. Vill dom ha bilderna så kan du maila dom dit.
+ 1 på detta. Kontakta försäkringsbolaget och låt dom berätta för dig hur du skall göra med skadebesiktning etc och låt dom hantera kontakten med motparten.
Är det en företagsbil så står ju bilen och försäkringen på det företaget. Det är en stor fördel för dig att du vet vem som orsakade skadan och har dokumenterat det. Förhoppningsvis får du bilen omlackad utan kostnad. Har själv varit med om liknade men det blev bra till slut.

Fruktansvärt irriterade med alla idioter som har dålig uppsikt. En av anledningarna till att man brukar få parkera längst bort...
Användarvisningsbild
av Hssonen
råkade ut för en liknande grej för ett tag sedan på en parkering.
när frugan hade varit inne och handlat hade någon kört ut parkeringen för snävt och skrapat upp fronten och framlyktan på bilen.
vittne fanns på plats och såg det hela men glömde av regnummret på bilen.
har sedan försökt få ut ersättning vi trafikförsäkringsföreningen på detta, dock fick jag avslag då dom menar på
att vittnet inte kan styrka att skadorna inte va där innan bilen körde in i vår bil.
bra less man blir!
Vårterminen på båtmotorn

Ja,nu är det äntligen dags att göra[…]

Säkert reglerventilen på kompressorn. J[…]

Prestige Performance

Mer eller mindre så ja :-) . Sen finns det g[…]

Nästa elbil från Volvo?

Volvo har två modeller som börjar p&ari[…]