Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av reimorutnik
Hej, när jag svänger med bilen så bankar/knackar det ordentligt, man hör klart å tydligt inne i bilen också, Drivknut är det inte för så låter inte en dåligt drivknut, det sjuka var att bilen besiktades igår UA. detta hända idag. exakt som att man typ slår metal mot metal, någon som kan ge en gissning?:D det kommer från vänster sida, och när man svänger höger så hör man det också.
av MickeM
Blygsamt med felbeskrivningen.....

Rytniskt knackade som följer hastigheten?

Enstaka knack/dunk, som kommer när ratten är vriden/vrides?

Knackande oavsett rattvinkel under färd framåt?

Knakckande i gupp?
av reimorutnik
Tog bilen snabbt till en hall med lyft å märkte detta på drivknuten, inte fan ska den väl glappa så dära, andra sidan var helt stumm, här har ni ett klipp på hur rörlig den är.

haha va säger ni?:D
av MickeM
Följde även yttre knuten med ut och in?
I så fall är ju centrumskruven borta.
Ny finns att köpa löst och skall moment + vinkeldras.
Att köra utan skruv kan få hjullagret att gå isär. =nästan tappat hjul. (Bromsoket håller kvar bromsskivan, så det rullar inte iväg).
Men farligt ändå.

Glappar endast själva axeln, men inte yttre knuten ut och in så är ju C-ringen i yttre knuten paj.
Ny ring kan ej köpas löst, utan endast med drivknut eller drivknuts damasksatser.

Glappade den i vrid också?
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
av reimorutnik
alltså, typ hela staget å där vart den sitter fast i däcket, där tyckte jag att de var som mest glappigast, vet ej om du kollade klippet. då måste jag ge körförbud till tjejen så hon inte ska köra nå mera, tills vi fått de lagat.
av MickeM
reimorutnik skrev:alltså, typ hela staget å där vart den sitter fast i däcket, där tyckte jag att de var som mest glappigast, vet ej om du kollade klippet. då måste jag ge körförbud till tjejen så hon inte ska köra nå mera, tills vi fått de lagat.
Det du rycker i är drivaxeln.
Den kan ha ett normalt glapp in och ut, om ca 2mm.
Inte flera cm, som det ser ut på filmen.

Kolla skruven i mitten av hjulcentrum. (Vid hjulskruvarna)
14mm nyckel.
Sitter den kvar?
Är den lös?

Om den skruven är kvar och ådragen så är c-ringen som håller axeln i drivknuten sönder.
Då kan axeln åka ur knuten under färd.
av reimorutnik
Måste kolla det imorgon, konstigt, för andra sidan gjorde jag likadant och den rörde knappt på sig, någonstans där måste felet sitta ju. för när jag kör rakt så hörs det ingeting, men direkt man svänger åt nått av hållen så bankar det direkt.
av MickeM
Tydligare förklarat :
Följer även damaskens grövre del med ut och in? (Centrumskruven)
Eller "förlängs" yttre damasken bara? (C-ringen)

Bilen bör oavsett inte köras i onödan, innan felet är åtgärdat, oavsett centrumskruv (farligast) eller C-ring.
Bilen blir tvärt stående om det åker isär, och risk för dyra följdfel, (även utan trafikolycka).
En lös viftande drivaxel (c-ring) l kan slå sönder det mesta i hjulhuset, och ett tappat hjul i motorvägsfart (centrumskruv)= livsfarligt!

Att den knappt rör sig ut och in = normalt.
Ett glapp om ca 2 mm kan också vara normalt.

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]