Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Schmoyoho skrev:jag kanske bara är biltema-allergiker :roll:
Har köpt rätt mycket prylar på Biltema under de senaste femton åren och så gott som aldrig haft några negativa erfarenheter. Dock undviker jag just reservdelar till bilen. Där vill jag normalt ha original. Men när det gäller verktyg, tillbehör (t.ex. batteriladdare) och förbrukningsmaterial (t.ex. olja) blir det ofta Biltema.
av Wizzman
mortimer skrev:Det jag kan tycka är märkligt utifrån vad som skrivs här och scenariot i mitt fall är att laddaren indikerar sulfaterat batteri efter 1 sekund fastän det visar 12.5v samtidigt som det fungerar med laddaren i annat batteri.

Om vi nu leker med tanken att det är laddaren som gett upp (den är ändå 7 år gammel), vad ska jag välja för ny laddare ?
Exide, Defa eller ctek igen ? Eller någon annan ?
Budget runt 1000kr och minst 7A ska den klara
Ett kraftigt sulfaterat batteri har hög resistans vilket innebär att spänningen sticker upp till laddarens maxvärden (14.4V i cteks normalläge) trots låg laddström (jämfört med bilens generator). möjligen är det precis vad som händer och då detekterar laddaren det. Samma sak händer om inget batteri är anslutet - oändlig resistans och spänningen går upp direkt.

Om man djupurladdar ett batteri och inte omedelbart laddar upp det kan det bli så, även om batteriet är nytt. Det finns laddare som kan återställa såna batterier men proffsladdarna är dyra och jag vet inte hur bra rekond-läget på ctek fungerar.

Nu försöker jag rädda ett 6v/4.5ah batteri som blivit urladdat till 5V och stått i några veckor. Först gick spänningen upp till inställt värde (8.4v) så fort laddaren slogs på trots enbart 0.2A i laddström. Efter ca en timma har laddaren fått bort en del av sulfateringen och spänningen sjunker ner till 6.2v och börjar sedan sakta klättra igen. I detta läget hade en ctek vägrat att ladda batteriet. Vanlig "dum" laddare har provats i något dygn utan att det hjälpt. Förhoppningsvis visar det sig om ett par dagar att batteriet gick att rädda. Laddaren är en micropower 120/10 Med ställbar spänning 0-120v och ström 0-10A och egentligen avsedd för truckbatteri som kostar uppåt 50000kr att byta ut.

Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Derank
Har en sån på jobbet. Då jag köpte den för 5år sedan kostade den 8k om jag inte mins fel. Inget för Svensson för att Rekonda bilbatterier direkt.
av rid54
Det går ju att testa ett batteri, det är inte "rocket science".

Skaffa en batteriprovare (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000017819/) som EXEMPEL bara, inte en rekommendation av just den varan.

Eller sno ihop nåt med en gammal strålkastarlampa (halogen) och ett par trådar, se om den lyser när den kopplas till batteriet, låt stå ett par timmar och ladda igen.

Om det blir dåligt resultat vid provningen, eller en vanlig lampa inte kan hållas tänd mer än en timme, är batteriet troligen defekt.

Det går också, på vissa sorter, att mäta elektrolytens densitet (med en "syraporovare", areometer); det visar hur batteriet mår, men avslöjar inte om det är nåt internt kontaktfel, som en batteriprovare gör.
av mortimer
mobe skrev:Jag har en sån här http://www.autokatalogen.se/Matrix/imag ... PlugIn.jpg som sitter fast monterad i motorrummet och ihop med motorvärmarkontakten. så fårt jag kopplar in motorvärmaren laddas batteriet.
Jo, men då är det elmotorvärmare också och gissningsvis en bensinare.

Dessvärre hade ctek laddaren på jobbet fått fötter. Har egentligen inte tid och ork för batteribekymmer just nu.
av mortimer
Fick tid idag att ta itu med detta.

Rev ut batteriet från bilen nu precis. När jag hade fått ut det tänkte jag; äsch ... vi provar ladda det direkt på polerna utanför bilen. Jupp, inga problem med att ladda. Satte i batteriet igen och drog åt alla skruvar; framförallt "jordskruven" precis bredvid batteriet (kunde dra den ca 0,5varv där min snabbkontakt satt(när detta problem började för typ 2 veckor sedan så provade jag med ctek´s krokodilklämmor även mot denna jordpunkt) Troligen är det dålig fastsatt/iskuvad skruv som varit problemet. Fungerar fint att ladda fortfarande. 14.5v laddspänning mätte jag till.

Så, då har man lärt sig något. Ni som har snabbkontakt monterat för ctek, vart har ni satt dess jordanslutning - finns det något bättre ställe än där jag har min ?
av glock40sw
mortimer skrev:

Så, då har man lärt sig något. Ni som har snabbkontakt monterat för ctek, vart har ni satt dess jordanslutning - finns det något bättre ställe än där jag har min ?

Original skruvar för batteriklämman i min nuvarande bil och min förra bil har så långa att man kan montera Cteks ringkabelskor en taggpricka och extra mutter på skruven.
Har varit så över 10 år utan problem.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen