Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Apropå detta med smörjning kan jag efter ytterligare efterforskningar i "världens minst lästa böcker" konstatera att Volvo talar med kluven tunga på den här punkten, dock inte på något försåtligt sätt. ;-)

Den enda typ av delbart drag jag praktiskt sett är bekant med är den som ser ut så här:
93.jpg
93.jpg (19.93 KiB) Visad 1741 gånger
Om den typen av drag sägs följande i ägarmanualen (V70 -04, s. 101):

"Tänk också på att göra rent och smörja kopplingstappen regelbundet. Använd rekommenderat fett 8624203."

När det gäller den typ av delbart drag som TS har sägs istället följande (V70 -15, AT 1446, s. 301):

"VIKTIGT: Smörj bara in kulan för draghandsken, resten av dragkroken ska vara ren och torr."

Varför Volvo ger olika anvisningar för dessa två olika typer av delbart drag har jag dock fortfarande ingen bra förklaring till. ?:-/
Användarvisningsbild
av Variosboy
Ursäkta om jag är petig, men vari ligger det konstiga i att man föreskriver olika tillvägagångssätt för olika produkter?
av andersuw
Ursäkta om jag är petig tillbaka men jag påstod inte att det var konstigt. Däremot undrar jag vad som skiljer dessa båda likartade produkter åt på ett sådant sätt att Volvo finner det befogat att tillråda olikartad skötsel. Likartade produkter fordrar ju annars vanligen likartad skötsel. Startbatterier i bilar mår exempelvis bra av att hållas laddade och drivknutar i bilar mår bra av att hållas infettade, tämligen oberoende av exakt vilket batteri och vilken drivknut det är. Jag har hittills trott att något liknande gällde även delbara drag. Därav min undran som jag förvisso inte kräver att du måste dela.
av mattish
Det gamla draget är in hylsa som träs över en axel med en tapp som går in i draget och den nyare varianten är en axel som träs in i ett hål och en hake som ska kroka fast. Kan det vara därför man inte ska smörja det ena och inte det andra?
Det nya är betydligt krångligare att få på plats och minsta lilla skit så låser den inte!
Jag föredrar fast krok faktiskt, men har aldrig haft problem med mina avtagbara förutom att luckan som döljer det varit borttappad.
av andersuw
Är den nyare varianten mer exponerad för smuts när draget används? På den gamla är ju de infettade delarna (hylsan i den löstagbara delen och tappen på den fasta delen) rätt väl skyddade när draget sitter på. Skall rätt mycket till innan det letar sig in något emellan. I så fall fastnar det på fettet i kanten där det inte gör mycket skada. Och när den löstagbara delen är av skyddas den fasta delen väldigt väl av kåpan där ett inre plaströr träs på tappen som ersättning för kroken. Men på den nyare varianten är kanske vissa av de detaljer man annars skulle fetta in mer exponerade för smuts?
Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]