Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Måste dela med mig av mina första erfarenheter då jag äntligen efter 14 veckors väntan fick nya bilen förra veckan. :-)-)

Första intrycken är övervägande positiva, grymt nöjd med mina utrustningsval...
-Färg och utrustning gällande paket hade jag ju sett innan, så ingen överraskning där... lika nöjd som jag förväntat mig
-Pianosvarta panelerna blev supersnygg kontrast till det blanka runt reglage, cd-fack, ram m.m.
-18" Grå Leda Vinterhjul blev väldigt snyggt till min vita bil... det gråa kommer snyggt igen i front och bak. Och kul att ha olika sommar/vinter såklart (jag skall ha original mörka Leda på sommar).
-Rattpaddlarna som inte bara var snygga, jag använder dem flitigt, särskilt för att motorbromsa.
-Elfällbara nackstöd, totalt meningslöst... men jag hade stört mig på att ha en "tom knapp" när alla andra knappar har funktion :roll:
-Sportpedalerna höjer ju trivselfaktorn såklart... men mer till sommaren när tygmattorna kommer in också.
-Progressiv servostyrning gjorde den skillnad jag hoppades... de XC60 jag provkört har varit "för tungstyrda" i min smak, men inte med detta.

Negativt då:
-Hittat en verklig "defekt": lås/låsupp knappen i förardörren är "död".. lyser inte och funkar inte :(
-Hittat en sak jag "saknar".. som faktiskt min Kia Sportage hade (nåt skulle den väl vara bättre på :wink: ) .. symbol som visar om halvljus är tänt eller bara DRL! Jag vill helt enkelt veta vad jag har för lyse på!
-Rattvärme och Stolsvärme är liksom flera andra erfarit (finns ju egen tråd om det) INTE i närheten så varmt som på de XC60 jag provat tidigare... fast jag vet inte om jag ens tycker det är negativt... normalt brukar jag stänga av både stol och rattvärme efter bara nån minut, gillar inte att ha det fööör varmt... men nu tycker jag det är lagom varmt och skönt i ratten med värmen på... lite mer än ljummen. Stolsvärmen måste jag utvärdera mer..
-Bakluckan är ju ganska "tjock" och vinklad, vilket gör att jag var tvungen att programera ner den ca en decimeter för att inte slå i garagetaket.... men det är ju inte bilens fel... :wink:
-Inget allvarligt, men saknar ett "bra fack" till delbara draget...

Annars är det allmänna intrycket bara såååå nöjd, underbar bil och såklart perfekt att hämta ut med en dm snö på vägarna!
Mesta positiva överraskningen står aktiva helljuset för.... kör mörk viltrik landsväg med ganska mycket trafik dagligen... och nu ser man ju väggrenen konstant... oj, va bra det funkar! Att slippa ställa om stol/speglar/servostyrning/instrument varje gång jag och hustrun byts om att köra är såklart också superskönt..... Och till sist undrar jag om det någonsin kommer gå att vänja sig av med Keyless, Driver Support, VOC och alla andra hjälpsamma features igen...... man blir snabbt bortskämd...
Senast redigerad av 1 grålle1, redigerad totalt 0 gånger.
Och bilder såklart :D

Bild
Bild
Bild
Grattis! Coolt regnummer eller är det ett "fejk"?
Har haft min snart ett år och håller med om mycket av dina intryck, speciellt det aktiva helljuset som var klart över förväntan. Testade att koppla bort det i helgen bara för att testa och inser hur bortskämd man blivit. Samma sak med keyless, när jag beställde tänkte jag inte på att det ingick men den funktionen är ju guld värd. Ang delbra draget håller jag också med, min granne som har nya Passaten brukar håna mig, WV:s lösning är ju så mycket snyggare men den kommer förhoppningsvis på nya XC60:n.
Riktigt fint och bra stuk på bilen! Grattis! :-)-)
Vi är på samma spår vad gäller paddlarna... dem är perfekta för vanlig cruising körning också och kunna motorbromsa snabbt och enkelt beroende på situation. Värda varje krona!
Sen är det göld med paddlar i en V40 och lite landsväg generellt så klart ;)
Haha.. ja regnumret var tyvärr PS'at...

Håller med om delbara draget, det är på tiden att Volvo får infällbart istället... men bara ett skräddarsytt fack hade ju hjälpt en del...

De mörka Leda föll jag för direkt, hade tänkt Titania annars, men då Leda var så snygga så vann komfort/ekonomi vs utseende/väghållning denna gång på sommardäcken (Hade 18" Sleipner på min V60, URSNYGGA, men lite för stötiga för mig). De ljusa Leda blev MYCKET snyggare än jag trodde, villa bara slippa Segin som ingick gratis och trodde det skulle bli hyffsat, men blev positivt överaskad.

P.S. Ganska nöjd med förbrukningen hittills också... ca 0,7 på datorn.... ganska exakt vad min KIA Sportage drog också... fast den var Bensin, Manuel och FWD...
grålle1 skrev:Haha.. ja regnumret var tyvärr PS'at...

Håller med om delbara draget, det är på tiden att Volvo får infällbart istället... men bara ett skräddarsytt fack hade ju hjälpt en del...
Alla bilar Volvo utvecklar nu sedan nya XC90 har infällbart :)
Ser riktigt bra ut, stort grattis!

Nu vill jag komma hem så jag kan hämta mina som står och väntar på mig :)
Grattis till nya åket!!

När jag har draget med mig i bilen ligger det i vänstra nätfickan i bagaget (V60). Har hundbur och har svårt att lyfta på lastgolvet.
Det där med att se vilken belysning bilen har hade varit bra. På C30 -12 med DRL tändes en liten grön lampa vid ljusvredet när halvljusen var igång. Släckt när DRL lös.
Oljebyte i Haldex

Ni som bytt oljan i Haldexen hur gör för[…]

Välkommen ut i trafiken

Nu kommer en ny bil till samlingen. Yngsta barnbar[…]

V70 1,6 Diesel rycker

Partikelfilter, egr-ventil eller dieselspridare so[…]