Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Paddan1
Nu när det är lite nysnö så var det dags att testa haldex, vilket slutade lite mindre roligt. Växellådsservice erfodras har kommigt upp. Allt började med att den helt plötsligt slängde i neutral när jag tryckte på lite. Detta hände ett par gånger och tillslut började den växla oroligt och konstig, så jag körde hem och när jag står på garage uppfarten tänds fel medelandet och jag lyckas inte ens köra över en mindre snövall. Någon som har varit med om något liknande?
av Schmoyoho
Ja, kan nog vara en bra idé att läsa felkoderna om man får några sådana felmeddelanden. Det du beskriver om att den slirar brukar vara att lådan går in i ett felsäkert läge (limp home) och startar på trean. Då måste den slira upp farten tills den kan låsa, om den nu gör det i limp home.
av Paddan1
Jag har bokat tid på verkstad. Den 17/1.. har fixat annan bil, har volvia trygghets paket så hyrbil ska ingå med. Känns förjävligt att köra den, imorse fick jag inte i backen utan den stannade i neutral. Den växlar konstigt och slirar om du inte trycker kockdown. Enda sättet att köra den är via farthållare.
Felkoden är borta men alla dymptomer kvarstår.
Olje nivå i lådan?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Låter förstås så, men det är en hel del elektronik och hydraulik också, så det är svårt att svara på. Är nivån låg borde den absolut läcka. Har den gått långt (långt) eller är det normala mil?
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Då bör det ju finnas maskinskadeförsäkring.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Paddan1 skrev:Mätaren står på 9400 mil ca. Det är en 12a/ sen 11. Känns förjävla trist.
Om jag inte har fel, så gäller maskinskadeförsäkringen på drivlinan till 10.000 mil, så lite tur i oturen har du..

Håller tummarna på att det löser sig..

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]