Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Löstagbar krok är en styggelse, skulle aldrig om jag inte var tvingad till det ex pga kort garage köpa en sån krok.
Har en pga den satt där när jag köpte bilen.
Min bild "djävla skit".
Å korven den har två
av Daniel73
När draget inte används bör det vara insmörjt.

Men då bör man torka av när det ska användas. Draget behöver friktion för att låsa korrekt men det behöver också vara någorlunda rostfritt.

Jag fettar in mitt drag men använder det sällan.
av andersuw
Varför skulle draget behöva friktion mellan metallytorna ifråga för att låsa korrekt? Mig veterligen blir inget lås bättre för att det går trögt. Tvärtom ökar det risken för att någon mekanism kärvar och att låset oavsiktligt förblir olåst.
av Daniel73
andersuw skrev:Varför skulle draget behöva friktion mellan metallytorna ifråga för att låsa korrekt? Mig veterligen blir inget lås bättre för att det går trögt. Tvärtom ökar det risken för att någon mekanism kärvar och att låset oavsiktligt förblir olåst.

Vad jag vet så gör det att draget rör sig mer än om det vore osmort.

Sannolikt mycket små rörelser men i längden blir det slitage.
Därav är det bäst med torra anligg ingsytor. Det som inte ska röra sig bör inte kunne det heller.
Även den tightaste menanism har ett litet spel för annars hade det inte gått att montera.
av andersuw
Visst. Det finns ett litet spel i sidled på min delbara (som är av annan typ än den TS har) och det kan kanske vara lättare att känna det spelet om det är smort. Men rörelsen vid sidobelastning är i praktiken förstås exakt densamma oavsett om det är smort eller inte och slitaget förmodligen aningen större om draget inte är smort.
Användarvisningsbild
av apersson850
När en vagn hänger efter, speciellt en som min husvagn, som är åtta meter lång på en axel, då svänger, gungar och bänder det så i draget att allt som kan röra sig gör det, smort eller ej. Är det då lite smort så sliter det inte upp ytorna som rör sig mot varandra.

Låsningen ska naturligvis inte ske genom friktion, utan genom att en del sticker in under en annan, så att den rörliga delen inte kan tryckas ut på grund av belastning. Allt annat är tjänstefel av konstruktören. Men vissa drag har tydligen haft så snäv tolerans att den rörliga delen inte gått in ordentligt, och därmed kunnat tryckas ut igen.

Avtagbara drag är självklart bättre när man inte drar släp varje dag. Varför ska man ha en klump sittande där, att slå knäna i, när den inte används? Det gäller bara att sköta om dem.
av glock40sw
Jag smörjer min avtagbar drag regelbundet och har gjort detta sen -90 talet då jag var relativt ensamma med den här tillbehören. Ska göra detta på framtiden också ,har hittils haft 3 olika modeller.
Den enda gången jag har haft problem var när jag provkörde min nuvarande bil före köpet .Drag satt på bilen och vid undersökningen kunde jag med lite våld ta loss den men inte montera tillbaka eftersom kolven fastnade för öppet läge och behövde smörjas först.
Dessutom hade den original påsen för förvaring av drag en liten ficka där fanns en oöppnat tub av Volvo originalfett . Har hittils inte reflekterat varför den var där, om inte för att användas.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag, eller min far innan jag hade bil med dragkrok själv, har haft avtagbara eller fällbara krokar sen 1980. Den enda som vållat något bekymmer är som sagt den jag nu fick på min XC70, innan den byttes ut. Men den var det uppenbart något tillverkningsfel på, och jag förstod på reaktionen hos Volvo att jag inte var den enda som råkat ut för detta fenomen på den typen av krok.
Användarvisningsbild
av ragge1
apersson850 skrev: Den enda som vållat något bekymmer är som sagt den jag nu fick på min XC70, innan den byttes ut. Men den var det uppenbart något tillverkningsfel på, och jag förstod på reaktionen hos Volvo att jag inte var den enda som råkat ut för detta fenomen på den typen av krok.
är det samma type krok som jag har ( bild på försa sida )
jag skall har bilen hos volvo på fredag så skall dem se om dem hitta fel
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, de verkar vara likadana. Fast min är inte så eländigt rostig, förstås. Men det hade inte med mitt problem att göra; den satt inte som den skulle från början.
Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]