Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det finns chip till 99a satt ett i min bil när jag köpte den eller ja själva bryggan satt i.

Men som sagt laga bilen först innan du börjar att trimma den.
av Smokey77
Jodå. Allt kollat nu och Lmm var rätt. Var ner på Volvo och frågade efter en ny till min.
Det visade sig att numret på den jag satte dit är rätt, dom har tydligen uppdaterat Lmm, samma del olika nummer bara.
Slangar kollade, Mätaren inkopplad, 0,2 i ladd. Men den är likförbaskat sen. Det går väl hyfsat om jag klappar gasen i botten, men jag vill att den ska börja tidigare än så med laddet.
av SubMarine
Ja med bara 0,2 bar laddtryck så blir den ju väldigt slö. Vad laddar den om du kopplar bort magnetventilens elkontakt?
av Smokey77
Törs man det?
Hur fungerar egentligen magnetventilen?
Ska hur som helst kolla om det blir skillnad.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Utan magnetventilen så laddar turbon bara grundtrycket. Grundtrycket är(ska vara iaf) alltid lägre än maxtrycket med magnetventilen ikopplad. T5or t ex har ett grundladd på ~0.4bar, och maxtryck på ~0.8bar med magnetventilen.

Så, ja, du törs koppla ur magnetventilen, så länge du bara rycker strömkontakten till den och inte slangarna.
av Smokey77
Problemet löst tror jag. Gick lite bättre utan magnetventilen inkopplad. Bytte den och nu kommer laddet vid 2500-2600 rpm ca. Laddet ligger på strax under 0,5 bar. :) Lite piggare.
Fick dock en felkod P0171 system too lean (Bank 1).
Markant skillnad på gången när jag släcker den.
Den har kommit och gått typ 1 gång i månaden.
Tjuvluft någonstans kanske?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Japp tjuvluft någonstans, bilen går för magert. kolla efter sot runt grenröret alltså skarven mellan grenröret och motorblock. Är det sot där så har du avgasläckage och man får då byta grenrörspackningar, ingen dyr historia om man gör det själv :) Kolla också slangarna i motorrummet så att det inte är någon som har spruckit eller gått av.
Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]