Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Det syntes inget fel på den som jag hade, som kunde släppa, heller. Det handlade nog om toleranser på någon tiondel eller ännu mindre.
av Kimmen90
Står att i en basservice hos Volvo ingår "Draganordning (delbar): smörjning". Misstänker att det misssdes på min fast att jag lämnade kroken på passagerarsätet. Så hur/vsrt smörjer de och med vad smörjer de?tänkte fixa själv innan besiktning.
av andersuw
Vet inte vad Volvo använder. Men för egen del ser jag helt enkelt till att de ytor som kopplas ihop när man sätter på kroken är väl infettade.
av oldtimersmc
Ragge för fan sluta skriv i mörkret.
Har en likadan krok och den är djävligt bökig att få fast rätt.
av joskarl
andersuw skrev:Vet inte vad Volvo använder. Men för egen del ser jag helt enkelt till att de ytor som kopplas ihop när man sätter på kroken är väl infettade.
Enligt instruktionsboken ska kroken inte infettas utan vara ren och torr.
av andersuw
Ja jag ser nu att det står så. Har aldrig noterat det tidigare. På båda de bilar med delbart drag som jag har eller haft (855 T5 -94, V70 T5 -02) var kopplingen mellan de båda dragdelarna väl infettad när jag köpte bilen (begagnad i båda fallen) och jag har sedan helt enkelt utgått från att det är en god idé att behålla den infettad. Brukar få beröm av Bilprovningen för det. ;-) Tycker också det finns flera goda skäl för infettning sakligt sett och har lite svårt att förstå vad skälet emot skulle vara. Har du någon idé om det? Och hur gör ni andra som har delbart drag i det här avseendet?
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag ger min lite rostskyddsmedel för hålrum då och då. Det både smörjer och rostskyddar. Men annars vill de att den ska vara torr, för gemene man begriper inte att om de fettar in utav helskotta så drar det åt sig grus också, grus som kan ställa till problem med den rörliga låskolven i kroken.
av andersuw
OK. Så problem med skit i mekanismen skulle vara ett skäl emot. Har dock aldrig märkt några problem med det för egen del.
av andersuw
Man kan åtminstone hoppas att det är förklaringen. ;-)

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]

Klonkar från kardan?

Hej, jag har en V70 2001 2.4T AWD. Körde inna[…]

@mimeck , På stereon eller vattenfallet d&a[…]