Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gjorde detta för många år tillbaka åt en kille med en mycket fin V70N -00'a men nu kom det på tapeten igen via förfrågningar på forumet.

Så här är vad jag gjort!

CAN Gateway 1.0

1. Designat ett kretskort baserat på ATMega168 klockad till 16MHz
2. Skrivit mjukvara som hanterar översättning/kommunikation från 00-01-02-03-04 CAN över till 2005+ CAN.

På begäran så har jag nu en nybyggd version med fabrikstillverkat PCB (se längst ned för bild på min version från 2010)
DualCAN1_0box.JPG
DualCAN1_0box.JPG (53.44 KiB) Visad 622 gånger
Jag har en ganska bra bild över vilken data som behöver översättas mellan olika CAN generationer. Det som jag självklart har siktat på är funktion av stereo i detta fall och översätter därför SWM/CEM/AEM. Även diagnoskommandon skickas över gatewayen så felkoder och annan data kan fås ut från den nya stereon! Funktion av backvarnare (via AEM) med denna gateway är inte 100%, har sedan länge sålt av den bil som skulle varit testbänk för detta men funktion är implementerad så långt jag kan testa på bänken.

Personligen så använde jag denna teknik för att montera DVD-RTI (med full funktion) på min 2001'a som annars körde den redan då mycket gamla CD-RTI systemet. Så den här tekniken fungerar för mer och roligare saker...

För att utveckla och buggtesta denna så har jag min testbänk bestående av en CEM jag kan flasha om till årsmodeller från 99-04 och
förstås lämpliga versioner av LSM,CCM,DIM,SRS,UEM.

Anslutningar i bilen
Connections.JPG
Connections.JPG (46.67 KiB) Visad 588 gånger
CCM är fysiskt olika och tekniskt helt annorlunda mellan 99-04 och 05+ så där måste man modifiera både skalet och kretskortet för att få in det gamla kortet i en nyare box. Men det är inte omöjligt :) Den observante inser att ljussensorn på äldre CCM hamnar innuti lådan med nytt chassi! En glödlampa hamnar precis brevid vilket gör att alla LCD-paneler blir ljusare än tidigare i bilen.
CCM 03 moddad.JPG
CCM 03 moddad.JPG (115.38 KiB) Visad 581 gånger
Här är knapparna i CCM bortlödda för att flyttas till rätt position för facelift panelen!
CCM 03 knappar.JPG
CCM 03 knappar.JPG (143.63 KiB) Visad 592 gånger
Tidigare version
Gamla versionen.jpg
Gamla versionen.jpg (81.67 KiB) Visad 558 gånger
Hej Johnny,

Imponerande modd i vanlig ordning! :D Vill minnas att jag läst några inlägg om detta från den tid det begav sig första gången. Var det Esad (soe69) som var din första "kund" när det gäller detta?

När det gäller backvarningsfunktionen: Är det bara att du inte kunnat testa ordentligt som gör att du reserverar dig på den punkten? När det gäller ljussensorn: Går det inte att ta upp hål för den och få den i funktion?
andersuw skrev:Vill minnas att jag läst några inlägg om detta från den tid det begav sig första gången. Var det Esad (soe69) som var din första "kund" när det gäller detta?
Jodå, hans bil var helt klart först med detta!
andersuw skrev: När det gäller backvarningsfunktionen: Är det bara att du inte kunnat testa ordentligt som gör att du reserverar dig på den punkten?
Exakt, jag har inget kvar att testa på i verkligheten. Det skiljer en hel del kommunikationsmässigt när det gäller PAS också, MY99-02 hade 127(!)steg mellan 2 meter och 0 meter. Medans 2005+ har 16 bara. Det är förstås inte säkert att alla 127 stegen motsvarar olika avstånd i verkligheten men det är ganska mödosam process att kontrollmäta det ordentligt.
andersuw skrev:När det gäller ljussensorn: Går det inte att ta upp hål för den och få den i funktion?
Hål kan man ta upp men det finns dåligt med utrymme för plastmediet som överför ljuset till den ytmonterade sensorn, plus att man behöver ljusisolera kring sensorn på kretskortet.

Allt går men någonstans får man dra gränsen. Omlödning och modifikation av kabinett tog strax över 3 timmar från start till slut i arbetsinsats.

Angående mjukvaran så är det inte helt trivialt att lösa, man kan inte bara läsa in en CAN frame och sedan skicka samma data under annat ID utan informationen i varje meddelande måste också förändras!
Tack Johnny! Intressant. Kunde aldrig tro att det kunde vara så många steg i det gamla backvarningssystemet. Har inte funderat närmare över precis hur kvasikontinuerligt det är men skulle spontant ha gissat på en rätt låg siffra, allra högst 16 steg. Men Volvo har alltså kostat på sig en hel byte i det gamla systemet och sedan sparat ner till en "nibble" i det nya. :roll:

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]