- sön 08 jan 2017, 12:01
#1138780
Värmaren startar aldrig annat än om man manuellt via vanlig batteriladdare laddat batteriet till 100%. Det har enligt Volvos något långsökta förklaring att göra med att generatorn laddar bara batteriet till 85%, sista 15% ska tas som "energiåtervinning från bromsarna". Spelar ingen roll om man gör långresor, jag har gjort många med stora strömförbrukare avstängda (inga elstolar, ingen elratt, ingen elbakruta, ingen radio, inget helljus). Så kör du stadskörning och tvingas använda bromsarna mycket får du ett välladdat batteri, kör du endast landsväg med lite trafik så blir ditt batteri bara laddat till 85% och det är för lite för att värmaren ska starta. Kör jag VOC blir resultatet "Kunde inte starta förkonditionering". Försöker jag starta genom att sätta timer direkt i bilen får jag meddelandet "Förkonditioneringen avbröts för att säkerställa en hög laddningsnivå". I princip enda gången det funkat att starta värmaren är när batteriet är laddat med vanlig batteriladdare till 100%.
VOC är ett skämt på min V90. Nu efter tre verkstadsbesök för VOC och värmare så brukar fjärrstart av motorn funka ganska ofta, även om man får diverse felmeddelanden i appen.
mikolsson skrev: VOC funkar inte.Min V90 som också är en D5 har samma problem.
Värmaren startar inte utan indikerar låg batterispänning.
Värmaren startar aldrig annat än om man manuellt via vanlig batteriladdare laddat batteriet till 100%. Det har enligt Volvos något långsökta förklaring att göra med att generatorn laddar bara batteriet till 85%, sista 15% ska tas som "energiåtervinning från bromsarna". Spelar ingen roll om man gör långresor, jag har gjort många med stora strömförbrukare avstängda (inga elstolar, ingen elratt, ingen elbakruta, ingen radio, inget helljus). Så kör du stadskörning och tvingas använda bromsarna mycket får du ett välladdat batteri, kör du endast landsväg med lite trafik så blir ditt batteri bara laddat till 85% och det är för lite för att värmaren ska starta. Kör jag VOC blir resultatet "Kunde inte starta förkonditionering". Försöker jag starta genom att sätta timer direkt i bilen får jag meddelandet "Förkonditioneringen avbröts för att säkerställa en hög laddningsnivå". I princip enda gången det funkat att starta värmaren är när batteriet är laddat med vanlig batteriladdare till 100%.
VOC är ett skämt på min V90. Nu efter tre verkstadsbesök för VOC och värmare så brukar fjärrstart av motorn funka ganska ofta, även om man får diverse felmeddelanden i appen.
Volvo V60 D4 AWD R-Design Polestar -19
Såld Volvo V90 D5 -17
Såld Volvo S60 D5 Momentum -06
Såld Volvo S60 D5 Business Plus -03
Såld Audi A4 1.8 Avant -01
Såld Audi 90 2.3
Såld Audi A6 2.8 Quattro
Såld Audi 100 CC
Såld Volvo V90 D5 -17
Såld Volvo S60 D5 Momentum -06
Såld Volvo S60 D5 Business Plus -03
Såld Audi A4 1.8 Avant -01
Såld Audi 90 2.3
Såld Audi A6 2.8 Quattro
Såld Audi 100 CC