Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 427cobra
Nu har lite mer uppgifter om 145hk Flexifuel motorn kommit upp på Volvos hemsida.
Effekten är 145hk vid hela 6000varv och max vridmoment 185Nm vid 4500 varv. Ingen husvagnsdragare precis...
Användarvisningsbild
av elmuppo
427cobra skrev:Nu har lite mer uppgifter om 145hk Flexifuel motorn kommit upp på Volvos hemsida.
Effekten är 145hk vid hela 6000varv och max vridmoment 185Nm vid 4500 varv. Ingen husvagnsdragare precis...
Den orkar knappt flytta bilen. Så trött så trött.
Användarvisningsbild
av Larre
branx skrev:
427cobra skrev:Nu har lite mer uppgifter om 145hk Flexifuel motorn kommit upp på Volvos hemsida.
Den orkar knappt flytta bilen. Så trött så trött.
Låter som definitionen på en miljöbil... :wink:

Frågade en säljare på Bilia om detta och hans svar var att om man t ex jämför med saab, så drar deras Biopower-åk 1,9 liter E85 per mil (har inte dubbelkollat hans argument, men ser ingen anledning att inte lita på Bilias säljare), varvid man som förare av en sån saab tvingas välja mellan att:

1. köra dyrare och mer "miljövänligt" med mer effekt.

2. köra billigare och mindre "miljövänligt" med mindre effekt.

Han ansåg därmed att Volvos Flexifuel 2.0F är "sant" miljövänlig. Att Volvo inte säljer bilar som medger dubbelmoral.

Blir mörkrädd när jag läser till synes seriösa artiklar där folk anser att 30 hk räcker. Tänk på att summan av alla laster sägs vara konstant. Om körglädjen fösvinner, vilken last får då mer utrymme i folks medvetande eller omedvetande? Våld på gator och torg, alkoholmissbruk, drogmissbruk, motortrimning, folk som bajsar på stadshustrappor... Tänk att bli stoppad av farbror polisen och tvingas göra ett på-platsen-rototest. "Blås på här, så mycket du orkar!" Tänk på de potentiella tidningsrubrikerna: "Skandal! Statsministerns bil trimmad till 45 hk"... Hemska tanke... :wink:
Användarvisningsbild
av MartinS
Larre skrev:Frågade en säljare på Bilia om detta och hans svar var att om man t ex jämför med saab, så drar deras Biopower-åk 1,9 liter E85 per mil (har inte dubbelkollat hans argument, men ser ingen anledning att inte lita på Bilias säljare)
Den Biliasäljaren skulle inte jag göra affärer med....

/Martin <-- Vars kollegas 9-5 2.3T Biopower drar 1.1-1.3L/mil E85.
Användarvisningsbild
av Jensen
MartinS skrev:
Larre skrev:Frågade en säljare på Bilia om detta och hans svar var att om man t ex jämför med saab, så drar deras Biopower-åk 1,9 liter E85 per mil (har inte dubbelkollat hans argument, men ser ingen anledning att inte lita på Bilias säljare)
Den Biliasäljaren skulle inte jag göra affärer med....

/Martin <-- Vars kollegas 9-5 2.3T Biopower drar 1.1-1.3L/mil E85.
Kan du inte vara lite tydligare om vad du menar???
Användarvisningsbild
av Larre
Vänta litet! Låt oss utgå ifrån att det är så osannolikt att han har sagt SÅ fel, att enda möjligheten är att jag har hört fel. Kommer att fråga honom igen nästa gång jag är där. Kunde svära på att han sa så. Men jag kan ha hört fel.
Användarvisningsbild
av Funk
1,9 l/mil låter mycket, men 1,4-1,5 suger grannens 2.3T Biopower lätt i sig vid lite småstressig stadskörning på 100% E85... Som jämförelse så drar min egen bensinbil (S60 2.4T, lätt trimmad) under samma förhållanden ca. 1,05..

Kan för övrigt bara hålla med Branx, 145hästarn är ohyggligt trött...

/Thomas
av frasse72
Oberoende av bränsle måste bilarna dra mindre bränsle än idag för att släppa ut mindre växthusgaser och framförallt hushålla med resurserna så att vi har tillgång till något bränsle så länge som möjligt.

En väldigt viktig framgångsfaktor är att kunderna efterfrågar eller "accepterar" bilar som inte har 180+ hästkrafter för att vi överhuvudtaget skall överleva tristessen av accelerera upp till 110 km/h.

Jag klarar mig väldigt bra med mina 140 biogasdrivna hästkrafter.
Användarvisningsbild
av VolvoBM
MGZTT skrev:När 2,5T försvinner så vore ju en "snikversion" av Si6:an kanske en vettig ersättare, varför inte en S80 2,8 med 210 hk?
Har du hört något som säger detta? Vore jag Volvo så skulle jag skrota 6:an istället. Den känns helt onödig i motorfamiljen. "Skräm" upp 2.5:an till 230-250 hästar istället, vilket inte är onormala effektuttag i en sugmotor.....
av perhall
De testade Mondeo med 145 hk-motorn i nya ViB och de beskrev motorn som "surrig". Det är ju väldigt mycket opremiummässigt om det skulle vara hälften så mycket surr i en V70 el S80. Har själv avstått alla förmåner i form av 10 000 kr av Borg, trängselskatt, fri parkering etc. för att slippa slö motor i nya V70:n. Det är oerhört irriterande med en svag motor...
Volvo v50 2006 2.0d sotar

Sotat igen Luftfiltet verkar ju mindre bra. Du kan[…]

motor

Hej Det skulle kunna vara läckande tätn[…]

kjolpaket volvo c30

Finns ju r design tex.. Googla finns massa.

Bilden du bifoga är ju xenon lampa. Men inte […]