NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare!
jag skulle behöva lite hjälp med min bil.. för ungefär 2månader sedan så började bilen "hacka" / "rycka" när jag låg i 80 km/h. när detta skedde så tända sig även hela instrumentpanelen till en julgran samt varvräknaren gick i botten trots att motorn fortfarande var igång plus att när jag väl kunde gasa igen så kunde varvräknaren fortfarande ligga nere. växlade jag ned till 4an så kunde jag gasa igen men hackande kom snabbt där på och fick ligga och växla hela vägen till bilia....
där tog dom koder på bilen som låg emot spjällhuset och sa att det kunde vara en mängd andra saker. dom gjorde rent spjället och jag fick ett par schyssta nya slang klammor för 1200 spänn. det höll en dag....
jag beställde ett spjällhus och bilen gick som en klocka i 2 månader och nu är jag tillbaka där jag började..
har läst att det kan vara lmm som strular och jag hittar lmm som reserv del till min motor och årsmodell men jag hittar den inte i min bil?? någon vänlig själ som skulle kunna tala om för mig vart den sitter :D kör en v50 07 1.8f

MVH. KALLE
Utan att veta exakt, men följ slangen från gasspjället bakåt. Då bör du komma till luftmassemätaren. Det finns en elektrisk kontakt på LMM. Om man drar ut den så går bilen i ett "förprogrammerat nödläge". Om det i sin tur skiljer sig från det du upplever som fel med LMM, så har du kommit rätt i din felsökning.

Det här nödläget innebär inte att bilen går perfekt, men du skall kunna köra till en verkstad under måttliga omständigheter. Har du läst ut några felkoder?
det ända som kommer från gasspjället som jag kan se är luft bälgen mellan gasspjäll och filterboxen. men hittar inte någon kontakt på utsidan, kan den sitta inuti boxen?

felkoderna dom kunde ge mig från bilia var mot gasspjället bägge två men det är bytt så är konstigt om det skulle ha gått sönder igen. bilen har ju gått klockrent nu i 2månader så jag tänkte att lmm och gasspjället hör ju lite ihop.
men precis jag vill koppla bort den och se om felet kvarstår eller ej innan jag byter delar. tackar på förhand!

ska sticka och göra en ny felkodsläsning imorgon eller på tisdag
hej igen! jag gjorde felkods läsning på bilen och hade 5 utav felkoderna riktade mot gasspjället.
jag har nu bytt gasspjäll igen (garanti) för det var vad mekanikerna trodde det skulle vara igen...
men bilen hackar fortfarande och tänder upp sig som en julgran :( någon som har haft samma problem?
iblande när bilen hackar så dör bilen och el start spärren går in.. kan tillägga att bilen gått problemfritt i en vecka tills i söndags och nu vill den inte blir bättre :(

ja, alla nät stängs inte över en na[…]

The Final Frame: Your $500,500.99 Gift https://tel[…]

Haha, ja uppenbarligen men frågan är ju[…]

Kör bara blockvärmare istället och […]