Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av VolvoFrälst00
har i handlat lmm, katalysator så det är klart... hitta främre lambda för 938 helt nya denso på ebay.. men anatar att jag väntar med lambdan då och byter lmm och katten. hittar bara mekonomens och besiktningens kod p0420 har jag via en billig läsare volvos felkodsläsning hittar jag ej. men fanns inga fler koder än det som kom ut av volvos kod. allt pekade på tröskel värde för lågt.
Senast redigerad av 1 VolvoFrälst00, redigerad totalt 0 gånger.
av VolvoFrälst00
TommyP86 skrev:Fast nja. Jag har senast i december bytt en "bank 1" vilket är autocoms sätt att markera främre lambdasond (det här var en audi 1,8t)
Men det är mycket bättre att ta ur koder med vida när det ändå går, där står det mer exakt.
Och förstås kan katten vara slut, men det har jag aldrig upplevt själv än iallafall. Lambdasonderna däremot har till och med en specad livslängd, ofta runt 15000 mil.
bilen har gått 15500 mil kanske lambdans slut på livslängden då ?
av MickeM
Återigen.
Endast benömningen "Bank 1" har ingen med lamdasond att göra överhuvudtaget.
Bara vilken KATALYSATOR det är.

Nu råkar väldigt många fordon ha bara en bank. (En katalysator)
Men bank1 säger ändå inget om vilken LAMDASOND det handlar om.
Sonderna benämns tex "Bank1 sond1" (Förkortas ofta B1-S1)
Det är då bank1's reglersond det handlar om.
Men utan tillägget "sond1" vet du inget alls.

Varje bank har två lamdasonder efter -99.
En reglersond (sond1) och en analyssond (sond2).

Analyssonden är inte direkt inblandad i regleringen av bränslet, utan bara indirekt. Dvs den anlyserar utfallet.
Avviker utfallet ur katalysatorn, kan ECM reglera något, men hamnar den regleringen utanför tröskelvärdet sätts felkod.

Med generisk felkodsläsare:
P0420 om det är Bank1 .
P0430 om det är Bank2.

Med Volvospecifik felkodsläsare:
ECM400Com det är bank1.
ECM 401C om det är Bank2. (Vissa S80 och XC90 har V8 och därmed en Bank2. Kanske fler modeller....)

I extrema fall, kan ett avgasläckage omedelbatårt i nörheten av sonderna orsaka detta.
Det kommer då in syre i avgaserna efter motorn, och lurar sonderna.
Men i regel sätts då andra felkoder, som handlar om bränsleblandningen. (Att den går för snålt)
Utom det, är det mycket sällan detta kan detta avhjälpas med annat än kat-byte.
Oftast är för mycket stadskörning /småkörning orsaken.
Ev modifikationer också, men det gissar jag bara...

Motorfel som kvaddar katen på kort eller lång tid passerar inte obemärkt.
Lysande motorlampa tex....

Google om ni inte tror mig ang Bank1 och Bank2.

@tommyP86
Om nu Autocom kallar sonden felaktigt för endast "bank1", kallar den då sond2 för bank2?
Då får du leta på en VAG 1,8t, för den har ingen bank2......
Jag törs lova att du minns fel, faktiskt.
Det stod säkert "Bank1 sond 1", eller dyl....

Massor av lamdasonder håller 30.000mil och mer.
Det finns ingen vinst i att byta en fungerande!
Uppvärmningen i dom ger sig i regel först.
Det har egna felkoder.

Skall sonden nu bytas, skall den stämma exakt med orginalet.
Dom har ett artikelnummer.
Universella sonder borde inte få säljas, för det "funkar" bara på mycket gamla modeller, typ första 740's, och även det dåligt.

Lamdssonden är den mest exakt anpassade enheten i hela systemet, så att sätta dit en som bara är "nästan rätt".... ja, ni fattar.
av VolvoFrälst00
tack den på ebay var exast exakt exat samma orginal denso ny färsk samma examt attikelnummer exakt samma ;-) men kommer ej beställa den då det du säger låter troligt. det enda motorfelet jag haft är samma kod som dyker upp efter varje gång man lämnat in bilen. högt troligt då kat byte som följd efter många stadskörningar. tänkte ta o byta lmm och kat som jag har hemma och tändstiften med men lyckas inte hitta boken då hunden älskat med den och gömt den. någon som vet vad för stift som gäller ?
av VolvoFrälst00
:D tack alla, det gäller nog enbart katen och den har jag hemma. nån som vet bra tändstift till en v70 04a automat?
av VolvoFrälst00
har nu fått svar svar från volvo/bilia... tredje gången gilt ;-)

Volvos artikelnummer för lambdasond främre är VO: 8658237.
Till lambdasond bakre bar artikelnummer VO: 30622252.

har nu beställt dessa lambdasonder. tack alla för hjälpen
VIDA Mjukvara

Enkelt och konkret svar: Näe

Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]

Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]

Ingen??