Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mussemus
Jag har en V-70, 2015. Jag har tänkt skaffa en Ctec med adapter för laddning av batteriet via 12 V-uttaget. Jag frågade en volvomekaniker om den men han avrådde från att ladda batteriet via 12 V-uttaget. Han menade att den "bakströmmen" eventuellt skulle kunna skada någon styrenhet. Någon som har erfarenhet av detta?
av andersuw
Vilket 12V-uttag hade du tänkt använda och har du tänkt på att de två som sitter i kupén inte är anslutna annat än med bilen i "radioläge" (läge I) inte med nyckel ur? Det är bara uttaget i bagageutrymmet, om du har ett sådant, som är anslutet i alla lägen.

Och varför vill du överhuvudtaget ansluta laddaren där istället för i motorrummet?
av Schmoyoho
Motorvärmare -> kupéuttag -> cigguttag -> batteri. Jag förstår dock inte poängen. Om man ändå har möjlighet att köra elektrisk motorvärmare, varför vill man inte också köra kupévärmare? Och om man nu flitigt kör bränslevärmare och måste köpa en CTEK-adapter, varför inte köpa en vanlig comfort connect och montera på något smidigt sätt?
av Mussemus
Ja, det är uttaget i bagageutrymmet jag tänkte använda. Skälet är att det dels är snäppet smidigare och dels så eliminerar man risken att smutsa ned sig om händerna.
av andersuw
Det bakre uttaget är säkrat för 10A så det får vara en väldigt kraftig laddare för att det skall bli något problem och problemet bör inte heller bli något mer än en avbränd säkring.
av Mussemus
Tack för era svar. Att det funkar tvivlar jag inte på men vad som förvirrar mig var mekanikern prat om bakströmar som kanske kunde skada styrenheter. Ligger det något i det resonemanget?
av Schmoyoho
Mussemus skrev:Ja, det är uttaget i bagageutrymmet jag tänkte använda. Skälet är att det dels är snäppet smidigare och dels så eliminerar man risken att smutsa ned sig om händerna.
Har för mig jag läst om andra användare som gjort samma sak så funkar gör det ju säkert, det är väl en ganska direkt 12V-matning som inte går via något annat? Någon med elschema kanske kan verifiera? Men smutsa ner sig gör man ju inte. Min CTEK kom med en kontakt man skruvar fast på batteripolerna så smutsigare än att öppna huven och lyfta på batterilocket är det inte, vilket med andra ord inte är smutsigare än att hantera motorvärmarsladden.
Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]