Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
JohanV70-98 skrev:Kolvarna och ventilerna mötte lite lätt. Ventilskaften böjdes, men kolvarna hade klarat sig.
En fråga till kollektivet här. Om en hård stålventil slår i en mjuk aluminiumkolv så hårt att stålet böjjer sig, hur vet man att kolven klarat sig?

Var nämligen ute för något liknade på min opel och efter 1000 mil sprack kolven och ramlade ned i botten av oljetråget i småbitar? Vevstaken stod ensam kvar i loppet och jag kunde köra hem 7 mil, men det lät som en trycklufthammare på ett stålstäd i 140 dB.
av JohanV70-98
@Yaniz. Ingen reparation är den andre lik. Nu fick jag full motorservice också. Om du sänker priset med 15", så är du ganska nära. Då har köparen pengar för att byta remmarna mm.
av JohanV70-98
@VolvoB20. Bra fråga. En erfaren mekaniker gjorde bedömningen denna gång. Kan dock inte få garantier att något liknande inte händer.
av rid54
VolvoB20 skrev:
JohanV70-98 skrev:Kolvarna och ventilerna mötte lite lätt. Ventilskaften böjdes, men kolvarna hade klarat sig.
En fråga till kollektivet här. Om en hård stålventil slår i en mjuk aluminiumkolv så hårt att stålet böjjer sig, hur vet man att kolven klarat sig?

Var nämligen ute för något liknade på min opel och efter 1000 mil sprack kolven och ramlade ned i botten av oljetråget i småbitar? Vevstaken stod ensam kvar i loppet och jag kunde köra hem 7 mil, men det lät som en trycklufthammare på ett stålstäd i 140 dB.
Det hela beror väl mycket på hur mycket det tar i. Att böja till ventilspindeln såpass att ventilen blir obrukbar tror jag kolven klarar fint - det behövs inte mycket. Med lite otur inblandat kan det såklart bildas ansatser till sprickor i kolven, men aluminiumlegeringar är ofta ganska tuffa i det avseendet. Men veta med säkerhet går ju inte utan att ta till nån spricksökningsmetod.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
rid54 skrev:
VolvoB20 skrev:

Det hela beror väl mycket på hur mycket det tar i. Att böja till ventilspindeln såpass att ventilen blir obrukbar tror jag kolven klarar fint - det behövs inte mycket. Med lite otur inblandat kan det såklart bildas ansatser till sprickor i kolven, men aluminiumlegeringar är ofta ganska tuffa i det avseendet. Men veta med säkerhet går ju inte utan att ta till nån spricksökningsmetod.
Jag tror att jag fick någon spricka som var osynlig för ögat, kunde inte se den i alla fall trots kolven var rengjord, men det märktes att lite komp med tiden började letade sig ned i vevhuset, till en dag kolven delade sig helt efter sisådär 1000 mil.
av MickeO
Vilka motorer är det som är i farozonen? Samtliga R5:or? Tänkte så att man inte byter till ännu en på listan...
av oldtimersmc
har sprängt ett antal motorer och det beror på väldigt mycket hur illa det tar. Behövs inte så mycket för att vika ett ventilskaft om den har en stor vinkel i förhållande till kolven större tratt = värre moment.
Sen så finns det ju många olika kvaliteer på alu även i kolvar smidda kolvar mm
av oldtimersmc
Någon som testat Biltemas multiremsverktyg till AC-Remmen?

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]