Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av turbolatt
Yaniz skrev:
Cox skrev:Med lyft och rätt verktyg, svar nej utan dessa skulle jag inte ens tänka på att göra jobbet. Jag fick pris på 2900 för båda sidorna på meko, inte lönt att göra det själv för dom kaffe pengarna

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tror verktyget i fråga kostar mer än 2900.

Luft har jag tillgång till. Men vad är det för verktyg som behövs ?
av turbolatt
apersson850 skrev:Det är skillnad på luft och lyft.

Skrev lite fel har tillgång till bil lyft och även luft, har någ tillgång till det mesta :)
Användarvisningsbild
av TommyP86
turbolatt skrev:
TommyP86 skrev:Jag har nu köpt och bytt säkert 5-6 par såna här, och det enda som skiljer är att man kan få en utan fästet för avgassystemet på vänstersidan om man inte är obs. Alla har varit helt identiska (piratdelarna, original får man det man hade innan)

Svårt att bytta dom ?
På FWD är det fort gjort att ta ner hela länkarmen (10-15 min per sida) men tänk inte ens tanken på awd. Jag har gjort en egen presshylsa för att pressa i verkstadspress, men det var endast pga att det då inte fanns några billiga verktyg, det gör det nu. Med ett sånt kan du byta på plats. Till nästa byte köper jag en sats för v50 och v70, det är typ nödlösning att ta ner länkarmen när det egentligen inte behövs.
av turbolatt
TommyP86 skrev:
turbolatt skrev:
TommyP86 skrev:Jag har nu köpt och bytt säkert 5-6 par såna här, och det enda som skiljer är att man kan få en utan fästet för avgassystemet på vänstersidan om man inte är obs. Alla har varit helt identiska (piratdelarna, original får man det man hade innan)

Svårt att bytta dom ?
På FWD är det fort gjort att ta ner hela länkarmen (10-15 min per sida) men tänk inte ens tanken på awd. Jag har gjort en egen presshylsa för att pressa i verkstadspress, men det var endast pga att det då inte fanns några billiga verktyg, det gör det nu. Med ett sånt kan du byta på plats. Till nästa byte köper jag en sats för v50 och v70, det är typ nödlösning att ta ner länkarmen när det egentligen inte behövs.

Nån som har länk till verktygen som köper jag såna :)
av Yaniz
Svårt att bytta dom ?
Svårt är det inte om man har verktyget för ändamålet. Tror jag har länkat till filmklippet nedan flera gånger här på forumet. I klippet byts det visserligen på en Mondeo, men bussningen och verktyget är desamma för en V70 fr modellår 08-

av andersuw
oldtimersmc skrev:fins flera varianter även på eftermarknaden..,
Har du något exempel du kan länka till?
av andersuw
Schmoyoho skrev:Finns bara en bussning om jag slår upp min bil, S80 2007. Enda infon är "includes protective cap", inga chassinummerspann eller liknande.
Nej det finns två olika varianter till S80 2007. Men om man har AWD och automat som du finns bara en. ;-)
av dannesk
Jag tycker också min v70 my11 R-design nu är extremt svajjig på vägen efter jag bytt till vinterdäck. La på nya dubbdäck Continental ContiIce2 205/60-16 och nya RIAL-fälgar men råkade få 16x6,5 tum istället för 7tum breda. Tidigare har jag kört samma däckmodell på 7tum breda originalfälgar på vintern utan ha märkt något och inget innan jag tog av sommardäcken med dim. 245/40-18.

Kan det vara bussningarna i mitt fall också eller kan 0,5tum på bredden på fälgen orsaka detta, sidorna på däcken ser betydligt "bulligare" ut nu?
Användarvisningsbild
av Derank
Klart den blir svajiga med vinterdäck. Det har alla mina bilar blivit. Sedan de var nya, vinterdäck är ju mjukare i gummit.
Transmissionsolja till M66

Jag bytade på min S80 2.5ft med m66. Jag t&a[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]