Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Toobbe skrev:Kan man rengöra spjället utan att plocka bort de?
javisst, det som brukar kärva är själva Spjällskivan, du petar upp den (öppnar)med fingrarna försiktigt och gör rent med bromsvätska eller valfritt
rengöringsmedel, elektronikspray är kanske än bättre, mjuk trasa gäller förstås, var noga på spjällskivans kant dvs den som kanske tar i liite i spjällhuset.
Du kommer åt rätt hyfsat på undersidan av skivan. Men kanske är det så att du får leta fram ett begagnat spjäll.
hade du GUL etikett på undersidan eller VIT etikett? Kolla med en spegel så går det lättare. Vit etikett brukar betyda utbyte....
Fota artikelnumret om du kan, sök på Bildelsbasen efter ett med exakt samma nummer...bör vara 8644 344.
Med lite tur så slipper du ladda mjukvara hos Volvoverkstaden.
av Arnold
wissel skrev:
Toobbe skrev:Kan man rengöra spjället utan att plocka bort de?
javisst, det som brukar kärva är själva Spjällskivan, du petar upp den (öppnar)med fingrarna försiktigt och gör rent med bromsvätska eller valfritt
rengöringsmedel, elektronikspray är kanske än bättre, mjuk trasa gäller förstås, var noga på spjällskivans kant dvs den som kanske tar i liite i spjällhuset.
Du kommer åt rätt hyfsat på undersidan av skivan. Men kanske är det så att du får leta fram ett begagnat spjäll.
hade du GUL etikett på undersidan eller VIT etikett? Kolla med en spegel så går det lättare. Vit etikett brukar betyda utbyte....
Fota artikelnumret om du kan, sök på Bildelsbasen efter ett med exakt samma nummer...bör vara 8644 344.
Med lite tur så slipper du ladda mjukvara hos Volvoverkstaden.
Ingen ide att plocka in ett begagnat spjäll med vit etikett om det inte är renoverat. Då får man samma problem igen förr eller senare. Serienumret på ett spjäll med vit etikett motsvaras väl av ett annat nummer på ett spjäll med gul etikett.
Användarvisningsbild
av wissel
Volvo sålde ersättningsspjäll som är OK med VIT etikett. Så vit etikett
måste inte betyda ett uselt spjäll, men troligen är det oftast så.
av andersuw
Är du säker på det? Och OK i vilken mening? Även spjällen med vit etikett funkade naturligtvis från början men blev snabbt utslitna. Har aldrig tidigare hört talas om att det funnits spjäll med vit etikett som hade den livslängd de borde och har också trott att den gula färgen på etiketten på de förbättrade spjällen fanns där just för att det skulle vara enkelt att se om bilen hade den felbenägna versionen av ETM-spjället eller inte. Det är ju inte så lätt att läsa artikelnumret på spjället innan man demonterat det.
Användarvisningsbild
av wissel
Hej Anders, bara idioter är tvärsäkra, du frågar "Är det säkert" jag svarar ABSOLUT :-)
Skämt åsido, det såldes nya Spjäll med vit etikett och förändrad mjukvara som dämpade
rörelserna i spjället, om det gjordes förändringar i spjället så kan jag inte säkert säga det,
men det var i den vevan jag torskade på ett spjällhus och fick detta från Volvomeken.
Har inte hört mycket om dom som fick detta har "torskat" igen.....knepigt.
God fortsättning förresten.
Freddie
av andersuw
Detsamma Freddie!

Kanske var det så att Volvo till en början erbjöd ett nytt exemplar av samma dåliga spjäll plus mjukvaruppdatering som lösning men att man sedan, när man upptäckte att det inte räckte och hunnit utveckla något bättre, började sätta dit de modifierade spjällen med gul etikett. Det var ju ett himla liv om det här när P2-bilarna var nya, inklusive stämning inför domstol (en s.k. "class action") i USA om jag minns rätt. Har svårt att tro att det vid det här laget finns många bilar med vitetiketterat spjäll som fortfarande funkar som de skall. De tidiga P2:or som fortfarande rullar (och det gör sannolikt de flesta) har nog i de allra flesta fall fått ett spjäll med gul etikett vid det här laget.
hur är det med en v70 04a.. upplever att jag ligger på för låg tomgång vid inbromsningar högersvängar m.m en gång fick jag motorstopp under en högersväng.. rengöring av spjället ? växellådan växlar ut fint och hugger ingenting. dock upptäckte jag igår en liten läckage från troligtvis ventilpacketet från automatlådan vet ej om kanske detta orsakar lågtomgång ?
av andersuw
V70 -04 har alla det nya spjället (Bosch ETA istället för Magneto Marelli ETM) och med detta har det inte varit några särskilda problem så vitt jag vet. Men visst, skit kan samla sig i de spjällen också och jag kan inte utesluta att det har med dina tomgångsproblem att göra. Dock faller inte misstankarna på spjället lika starkt som för tidigare årsmodeller. Att tomgångsproblemet skulle ha något med oljeläckaget vid växellådan att göra verkar långsökt även om det inte hundraprocentigt kan uteslutas. Det skulle i så fall vara att läckaget resulterat i låg oljenivå i lådan. Har du kollat nivån?
oj nej, hittar inte stickan och boken är borta flr att hunden har kopulerat och tagit beslag på den. jag har en felkod och det är låga avgsareningsvörden bank 1 så kan hänga ihop med det. lmm är beställt samt katalysator, endast lambdasonden kvar att beställa så får vi se om det löser sig då.

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]