Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Davvesk skrev:Alla värden på tomgång och under tomvarv

Lambda 6.54 på tomgång. Låter väldigt högt va?
Tryckgivare Partikel 6 hPa
Tempgivare lmm 15,76 inne i garaget.
Luftmassa/slag 429.40m2
Luftmassa börvärde 430,20m3
Luftmassa 45,10 kg/h på tomgång,gas utan belastning 281.5 kg/h
Önskat laddtryck tomgång 1030 hPa, gas untan belastning 2289 hPa
Laddtrycksgivare 1021 hPa

Kan någon av er kunniga se något fel här? Lambdavärdet tycker jag låter avsevärt högt men bilen är besiktad med detta fel på bilen och ingen anmärkning av bilprovningen.
Ut och köra med platan i mattan samtidigt som du spelar in, om det finns sånt funktion.
Lambdavärdet ser helt orimligt ut. Är du säker på att det verkligen är lambdavärdet du anger och inte något närliggande, t.ex. kvoten mellan luft och bränsle? Allmänt sett är det dock fullt tänkbart att felet beror på luftläckage någonstans som lurar motorstyrningen.
Ingen aning om en sådan funktion finns. Får väl nolla och åka ut och prova. Vet dock inte om det går att spela in medans man kör, ska kika. Ser ni något som avviker det normala förutom lambda?

Står klart och tydligt lambdavärde... ajja. Ska ner i garaget nu och kolla samtliga slangar.
Ceska skrev:Vad jag kan tolka så luftmassa bör värde med plattan i mattan - 281,5
Laddtryck bör värde under samma förutsättning 2289 hPa

Så ut och provköra och kolla om du kommer upp i dem värdena, stå och gasa funkar inte!
Ja det blir på måndag. Blev nyfiken på rören till turbon. Tog ned och packningen närmast turbon var det hål i samt den efter oljefällan.. Kan det ha att göra med felkoden?
Kan jag definitivt tänka mig. Den här typen av fel har ofta med luftläckor att göra och VIDA kan förstås inte räkna upp alla tänkbara möjligheter i det avseendet.
Svar till Andersuw och Davvesk.Jag påstod i annan tråd att felkodläsare räcker inte när den många gånger säger att det är ungefär 5 fel och i verkligheten är bara ett fel.Då kan i den här falet VIDA/VICEs beräta vilken fel är det på bilen "eller?"Medan Du släpar den otymplig instrument till bilen skulle jag nästan hittat fel.Råd till Davesk:Börja med att mätta motstånd och spänning på på LM det är 3 trådar och på matningen skall vara 5 volt.Fortsätt på andra apparater.Kolla mot läkage ,undersök Erg.Har Du gjort detta och att resultatet uteblev så kanske ger man upp-jagskulle fortsätta
Lycka till
Så vitt jag vet är det ingen som påstått att VIDA/DiCE löser alla problem. Däremot klarar man sig i de flesta fall väsentligt bättre med VIDA/DiCE än utan.
Så då sitter man och väntar på morgondagen så man får åka och hämta ut nya packningar.

Pratade för övrigt med en kompis som är bilmekaniker och han tror på att jag hittat felet och att bilen kan felkoda för lmm vid såna fel. Så jag håller tummarna och återkommer då jag fått fara ut och kört med bilen
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...