Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Consan skrev:
Strebern skrev:
Consan skrev:Vad anser ni om ett BSR Opti Flow Filter System
http://sv.bsr.se/produkt/opti-flow-filt ... -2001-2009

Det är förvisso ett helt öppet filter med avskärning men verkar ju vara optimerad för bilarna
Hade sånt på min gamla chippade 850 T5, det lät jättefint (det frustar och stånkar) och som tidigare sagt, hade aldrig några problem.
(jag är ingen epa-raggare men kan ändå uppskatta en motor som hörs om det finns lite pulver i den i övrigt så det inte bara är dekaltrim.)
Okej trevligt. Det är ju just ljudet jag är ute efter till en början. Men är det samma bekymmer här med som med ett K&N filter dvs att det släpper igenom mer skit till motorn? speciellt om det är ett öppet filter dessutom? förutom att det är en avskärning
Jag hade en 850 och en audi A4 med "helt öppet" filter, och det var aldrig några problem, likaså min bror (en ford Sierra sugmotor) och en kompis på 2 bilar (audi A4 och S60). Tror många oljar in för mycket vilket påstås vara skadligt för LMM. Vad gäller motorn i övrigt så har jag aldrig hört, läst eller sett en motor få invärtes skador av dessa filter.
Okej tack för att du dela med dig av dina erfarenheter gällande dessa filter! jag tänkte slå BSR en signal i morgon och lyssna mig för lite en gång för alla så man inte gör nån tabbe bara. Men som du säger så gäller det nog bara att vara noga med att tvätta och olja in rätt mängd för att utesluta ev skador på LMM.
Det blev ett AEM dryflow filter (öppet, dessa är oljefria) med skärmplåt från BSR till min S60 2.5T. Vet att jag inte får ut någon effekt av det utan jag var endast ute efter ett lite goare ljud!
MEN när jag kört en stund och stannar till så har jag känt på filtret och det är ljummet nästan lite varmt, inte jätte varmt men man känner ju att det ligger en värme utanpå höljet. Detta kan väl inte vara bra för motorn att suga in? Hur kommer det sig att trots med avskärmning så blir filtret varmt?
Bör man montera tillbaka till original igen eller köra med ett insatsfilter istället? Eller är det "normalt" att man suger in lite varmluft trots att man har avskärmning. Någon som har koll?
Har bilen stått stilla en stund blir allt där inne varmt och gött oavsett hur det är när du kör ;-)

Kolla så att det finns en bra väg in för frisk luft till filtret. Annars lär det smita runt varm luft också. Original tar ju in luften genom ett rör hela vägen utifrån.
Jo precis det sitter redan fräst uttag för friskluft i BSR skärmen för original intaget till luften som jag köpt så det sprutar ju kalluft på filter men tycker det ändå var varmt :(
Det ser ut såhär (fast inte samma filter som på bild)
Bild
Jovisst, mitt svar bestod av någon procent ironi också :)

Men om självdraget med kalluft blir för lågt eller inte siktar på "rätt" ställe? Medans ett filter i en låda alltid måste suga från slangen till fronten så kan den lösning du har ta från miljön under huven.

Så rent logiskt blir det inte lika bra som original i alla situationer.
Du får inte in så mycket varmluft medans du kör.

När du kör så trycks ju "utomhusluften" in genom samma rör som försåg luftfilterboxen med luft. Det varmluftsinläckageläckage du får trots plåten måste vara försumbart, när du kör så cirkulerar ju även luft runt motorn.
Att plåten och filtret blir varma när du tittar efter måste ju vara att när du stannar så slutar ju "kylningen".

Tror du kan kolla med en OBD-läsare under färd vad det är för insugstemp, testa det.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...