Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
Hej, jag har lite problem med att det läcker bensin när man tankar riktigt fullt. Volvo 940 -93. Jag lossade lucken i skuffen och såg att slag 14 i nedanstående bild var riktigt rutten. Sagt och gjort inhandlade jag ny slang och slangklämmor. Problemet är att slangklämma 15 (till vänster i bild) nedan är vinklad så att det inte går att lossa den. Dvs fram tom. 21 ligger åtkomligt i skuffen och resten nås genom serviceluckan.

Hur ska jag gå till väga? Min tanke var att kapa röret inne i skuffen (mellan 20 och 24) så att den kapade biten går att trä ut genom genomföringen till tanken och på så vis få loss slangklämman. Sedan kan jag skarva röret där jag sågade av med en bit slang. MEN vågar jag såga i luftningsröret med ett löst bågfilsblad med tanke på brandrisken? Jag kan ju koppla loss rör 14 mot tanken och täta, men det är ju även öppet uppåt mot påfyllnadsröret som är kopplat till tanken...

Kan tillägga att anslutningen mot tanken ser mycket fin ut och visar inga tecken på att läcka.

Bild
av NilsO
Jag har aldrig tagit loss den slangen. Men nog måste det gå att komma åt slangklämman på något vis? Om inte annat kan du kanske kan rucka lite på hela röret så att du kan komma åt bättre. Eller klippa av slangklämman med lämpligt verktyg.
Användarvisningsbild
av frasse4
Hmm det är kanske 10 cm utrymme till vänster om slangklämman (där man ska komma åt att skruva). Att rucka på röret är inte ett alternativ då det sitter svetsat i påfyllningsröret. Det är riktigt svårt att komma åt eftersom det sitter bakom påfyllningsröret. Jag ska göra ett nytt försök med en böjbar skruvmejsel. Det jag inte förstår är hur de fick på slangklämman från början...
Användarvisningsbild
av frasse4
Efter många svordommar fick jag av slangklämman. Jag tillverkade ett eget verktyg av en 7 mm hylsa och en tång. Hade möjligen gått med en fast nyckel 7 mm som man böjt, men jag hade ingen mindre än 8 mm. Troligen drog man på slangklämman innan man lyfte dit tanken. Slangen kanske aldrig behöver bytas i Sverige, men här i tropiskt klimat (Thailand) går det väldigt hårt åt allt gummi.
Motorhaveri s60 2.4T

Enda sättet att få svar är nog att[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]