Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
Centrumbulten i hjulnavet. Av med hjulet o kolla där.
av Suttung
greeeken skrev:Gissar på att du kan få in växel utan att behöva trampa ner kopplingen.
Kolla så att centrumbulten sitter kvar!!
Om inte så har du ditt svar

Bultarna sitter där, drivaxlarna roterar inte, måste koppla för att växla har inte testat trycka i dom med våld dock, det är som ett knorrande ljud som slutar när jag kopplar och låter högre och snabbare ju högre växel jag har, håller jag på drivaxeln så känner jag hur den vibrerar i takt med missljudet.
av Suttung
Inre drivknut var det första jag tänkte på, för plånbokens skull. Annars är det bara sälja bilen som reservdel, då jag inte kan eller känner någon som kan byta växellåda och lämna in den för det kostar väl mer än vad bilen är värd. Sen borde det nog ha blivit någon smäll eller så kan jag tycka om det var något i lådan?
av MickeM
Kolla igen när nån släpper kopplimgen om nått alls utanför växellådan rör sig. Främst vid inre damasken.
Båda sidorna.

Inre drivknut är mycket sannolikare än växellådsras
Om igen växel driver, samt att ljudet ändras i frekvens med högre växel är isf slutväxelras.

Men jag skulle först kolla alla drivaxlar mycket noga.
Inte bara ute vid hjulen, utan även minsta detalj utanför växellådan.
Användarvisningsbild
av BlackXS
för en kompis kompis så gick drivaxeln av på vänster sida på bilen, så bilen slutade driva, detta var dock en automat men till grejen hörde väl att den börja "slira" när axeln var av vilket gjorde att bilen inte ens rörde sig framåt för om ena hjulet slirar så driver den inte på det andra eller hur är det nu?

Dock var den kompisens kompis utsatt för grupptryck att göra en "burn-out" på en automat" och han stod på bromsen och full gas så drivaxeln bröts av i mitten ?:-/ ?:-/ :lol:

Men i ditt fall är väl inte detta en möjlig orsak? men tänkte de va värt att nämna.
av Suttung
Bogserade bilen till Volvo så fick dom lösa det. Visade sig att vänster drivaxel var av och höger var i farozonen då damasken var trasig. Så dom byter drivaxel på och damask åt mig!

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...

Aj :-o låter inte rimligt att du ska st&a[…]

Vadf din volvoverkstad än säger så[…]

Har du haft samma jacka/byxor på dig nä[…]