Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
mortimer skrev:Vad ska man köpa för laddare ny om min gett upp? Den är inköpt 2010 såg jag igår, Mxs7 eller vad modellen hette just då.
Är Defa´s på Mekonomen något att ha ?
Eller Exide´s ?

Bägge på 8A resp. 7A går att hitta nya för 995kr/895kr
Jag använder Ctek. Har snabbkontakter på alla fordon. Nästan alla i min närhet gör likadant. Mycket smidigt.
Har fyra olika Ctek.
av mortimer
Laddning av batteriet i min S40 fungerar finfint så det är Biltema batteriet i min V70 som är kasst.
4 års garanti ska det vara hos Biltema. Efterlevs det eller måste man stå och dividera med de ?
Användarvisningsbild
av Perra83
mortimer skrev:Laddning av batteriet i min S40 fungerar finfint så det är Biltema batteriet i min V70 som är kasst.
4 års garanti ska det vara hos Biltema. Efterlevs det eller måste man stå och dividera med de ?
Har du kvittot kvar är det bara att glida in på Biltema och berätta som det är och allt du har gjort.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Dom är väldigt generösa faktiskt. Har du tur kan du till och med få ersättning för "returresan"
Användarvisningsbild
av Perra83
TommyP86 skrev:Dom är väldigt generösa faktiskt. Har du tur kan du till och med få ersättning för "returresan"
Ja säger man till om reseersättning så får man det.
av Yaniz
mortimer skrev: 4 års garanti ska det vara hos Biltema. Efterlevs det eller måste man stå och dividera med de ?
Har aldrig upplevt att personalen på Biltema varit svåra att ha att göra med. Har du kvitto och är trovärdig så accepterar de reklamationer utan gnäll.
av mortimer
Kvittot finns kvar och det kopierades också när jag köpte batteriet (svärtan på kassakvitton har en tendens att försvinna med tiden). Får man nytt tro eller tillgodokvitto ?
av Yaniz
mortimer skrev:Kvittot finns kvar och det kopierades också när jag köpte batteriet (svärtan på kassakvitton har en tendens att försvinna med tiden). Får man nytt tro eller tillgodokvitto ?
Skulle tro att du får det du väljer själv (ny artikel respektive tillgodokvitto).
av mortimer
Ska bara hitta en lämplig dag att byta batteriet.

Är inne på linjen att inte välja ett Biltema AGM batteri efter detta. Så lite tips önskas:

Mekonomen har just nu ett batteri för 1476kr (artikel 20-S5010), 85Ah/800A
Inget AGM dock. Något att ha ?

Volvos batterier, hur e det med deras ? Hittade någon gammal prisuppgift om 1800kr
av andersuw
Kan ju förstå din reaktion rent psykologiskt. Men är den rationell? Det finns ju rätt många positiva vittnesbörder om Biltemas AGM-batterier, både här på forumet och annorstädes, och jag tror mig inte ha sett exempel på negativa erfarenheter bortsett från din egen. Du kan helt enkelt ha haft oturen att få ett måndagsexemplar. Kör själv med ett Biltema AGM i min V70 -02 men har haft det för kort tid (ett knappt år) för att uttala mig om hur det fungerar i det långa loppet. Inga som helst problem så här långt dock.

Har du för övrigt förvissat dig om att problemet med laddningen av batteriet kvarstår om du provar igen. Elektronik kan som bekant ibland trilskas på outgrundliga sätt och det skulle helt enkelt kunna vara så att din laddare "hängt sig" när du testade första gången.

En sak att se upp med just nu är för övrigt att det är ovanligt kallt. Ett mycket kallt batteri behöver högre laddningsspänning för att släppa igenom någon ström. Min egen 8A Biltemaladdare har ett särskilt läge som höjer laddningsspänningen lite och som skall användas vid kallt väder (kallare än +5). Det skulle kunna vara så att din laddare provat med för låg laddningsspänning, sett för liten strömstyrka och sedan felaktigt dragit slutsatsen att batteriet är kass.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Transmissionsolja till M66

Hej, Frågan gäller en v70 2011, D3, ma[…]

När jag tänker efter så är de[…]

Dörrlås under vintern.

För två veckor sedan tvättade jag […]

Vet vilken givare du menar. Hade upp den för[…]