NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kvillebäck
V50 1.6 D, 2010. 18.000 mil. Vibrerar i ratten på tomgång. Direkt jag går över 1000 rpm så känns inget. det är således inget med hjulen då det känns när jag står still.
Några ideer? Jag har inte felsökt ännu då det var 13 minus och jag inte fann problemet tillräckligt akut
av Perra_367
Kylan gör väl att allt gummi blir lite hårdare och dämpar lite sämre? Motorn går ju lite hårdare, speciellt vid kallstart, det kan säkert också påverka.

Annars:
- Motorfästen, momentstag
- Ev. tidigt tecken på svänghjul?
av kvillebäck
Momentstag får vi hoppas. Hoppas inte det är dags för svänghjul. Lite kallt att ta ner växellådan nu.

Tack för tips! återkommer med anledningen.
av Perra_367
Har precis samma på min, ibland vid rödljus (efter cirka 7-8min körning) kommer en rel. kraftig vibration. Den finns där inte vid kallstart utan verkar komma efter en stund. (Tolkar det som en obalans i svänghjulet) Jag har bytt momentstag och även fästet under batteriet. Min visar också lite andra tecknen som jag tyder som svänghjulsrelaterade.

- Låter inte så snyggt om jag varvar den stillastående.
- Ibland känns det som lite dubbelt (dovt) motorljud (trodde ett tag jag hade läckage på avgassystemet)
- Lätta vibrationer i kopplingspedalen.

Annars så tycker jag kopplingen drar fint, tänker som du, vill inte kladda med växellådan nu när det är så kallt, hoppas att det håller hyfsat till vår/sommar då får jag ta ställning till vad jag skall göra.
av kvillebäck
Tänkte återkoppla lite...

När kylan släppte försvann problemet. När det blev kallt igen så återkom det inte.

Jag släpper detta tills vidare.

Tack för svar!
Doktorns 945 ltt -97

Då var det dags för en service igen. Mo[…]

EX60

Och jag säger: Detta är en elbil fr&ari[…]

Har du ingen reset knapp på blinkersspaken? […]

C70 T5 cab 2001 med startproblem

Japp den har varit loss och inga tecken på k[…]