Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvovirgin
Skal bli godt å få prøve seg på langturer etterhvert. Har aldri blitt sliten av å kjøre BMW 5 serie på langturer, selv med 285/25/20 hjul så har jeg aldri følt at det er nervøst eller sporer noe særlig. Audi a6 med FWD kan spore litt med store hjul, opplevde til tider sporing I rs4 b7. Nå har jeg aldri eid en Volvo før denne, så er godt mulig jeg får et annet syn etterhvert. Men er det seriøst ingen her på forumet som har litt kritiske øyne som synest at enkelte features på nye v90/s90 og xc90 føles litt prematurt og ikke ferdig utviklet? Tenker f.eks pilot assist(hvis en sammenligner med tesla,MB), sensus connect, 360 kamera, innsynskydd, dørene føles tunge å lukke på alle demobiler jeg har sett.
Användarvisningsbild
av Sleeper
Intressanta synpunkter från många här. Särskilt Volvovirgin och Gorban som också kommer från F11, och Lövet anar jag kan vara en bekant från autopower och då vet jag ju att du också vet vad F11 kan. Själv känner jag inte alls igen beskrivningen "nervös på motorväg". Det må gälla andra bmw-bilar, typ 3-serien, men inte femmorna. Känns som den bilen är byggd för autobahn.

Jag antar att jag fiskar efter något grundläggande i bilens konstruktion och design - sådant som inte syns, men märks, typ hjulupphängning, vridstyvhet, viktfördelning, styrrespons osv. Jag ska villigt erkänna att jag är på gränsen av min detaljkunskap här. Hade gärna slängt med mig uttryck som double wishbone och liknande, men då skjuter ni väl ned mig på en gång :)

Frågan är huruvida Volvo har gått hela vägen, eller om man gått 90%, eftersom de flesta inte märker skillnaden jämfört med tyskarna. Ska se till att få utvärdera en S/V90 rejält snart :)
av Volvovirgin
Nå blir jeg sikkert lagt for hat av Volvoelskere :shock:, men gå 10 runder rundt en v90 og kikk på detaljer, kjenn med hender og bank litt på karosseriet. Studerer og kjenn på materialer og skinn innvendig. Det virker som om Volvo har gått 100% inn med design, men 90% når det kommer til utforming og materialkostnader. Nappasetene føles myke men veldig sårbare ut, flere sømmer i seter og dashbord føles litt skjeve og slurvete. Det er ikke elektrisk rattjustering, slik att memory funksjon til seter blir bare delvis oppnådd spør du meg. Trykk f.eks inn på bakfanger helt nede rett bak hjulet, jeg fikk helt sjokk når jeg vasket bilen og trudde fangeren manglet et feste etc. Neida den var bare tynn og flapsete. Gruer meg til vinteren når snø og is legger seg på skvettlappen bak og herper bakfangeren.
Virker kanskje som at jeg ikke er fornøyd med bilen, men jeg er ikke bare misfornøyd. Da jeg visste jeg tok en sjanse med helt ny bilmodell/merke og ikke hadde de helt store forventningene. Men forventingene ble mye større når jeg leste alle biltester og såg alle biltester på nettet. Biljournalistene virker i etterkant helt ukritiske for meg når de ikke klarer å finne de små detaljene som ødelegger den ekte kvalitetsfølelsen. Såg f.eks en biljournalist på et youtubeklipp fra ene bilmessen som fiklet med den flapsete innsynskyddet på v90, men han kommenterte det ikke selv om det er tydelig at det er av dårlig utførelse og materialvalg. Alle som har bilinteresse og et øye detaljer og kvalitet vet att premium bilmerker skjuler dørhenglser og ledninger på bakdøren på kombibiler/stasjonsvogn bak innkapslede deksler. Mens billigmerker som f.eks Skoda legger hengslene synlig på taket utenfor gummilisten. Gjett hva Volvo gjør.
av Gorban
Sleeper skrev:Intressanta synpunkter från många här. Särskilt Volvovirgin och Gorban som också kommer från F11, och Lövet anar jag kan vara en bekant från autopower och då vet jag ju att du också vet vad F11 kan. Själv känner jag inte alls igen beskrivningen "nervös på motorväg". Det må gälla andra bmw-bilar, typ 3-serien, men inte femmorna. Känns som den bilen är byggd för autobahn.

Jag antar att jag fiskar efter något grundläggande i bilens konstruktion och design - sådant som inte syns, men märks, typ hjulupphängning, vridstyvhet, viktfördelning, styrrespons osv. Jag ska villigt erkänna att jag är på gränsen av min detaljkunskap här. Hade gärna slängt med mig uttryck som double wishbone och liknande, men då skjuter ni väl ned mig på en gång :)

Frågan är huruvida Volvo har gått hela vägen, eller om man gått 90%, eftersom de flesta inte märker skillnaden jämfört med tyskarna. Ska se till att få utvärdera en S/V90 rejält snart :)
Jag beställde min V90 efter att bara ha sett den på bild i mars. Orsaken var att jag inte ville ha en tredje F11 i rad då jag kan den bilen nu och den börjar kännas lite gammal. Nästa femserietouring kommer ju inte förrän hösten -17. Det jag var mest rädd för var att V90 skulle vara för mjuk och gungig i chassit och att styrkänsla skulle vara helt kass. I verkligheten är fjädringen styvare än jag hade väntat mig och styrkänsla är helt ok om än inte fantastisk så totalt sett är jag nöjd.
Grillchips Tesla Model 3 SR+ MY21

@Lövet , verkligen. Skit händer som sag[…]

Tack för uppdateringen =)

Ramlade av en slump på den här gamla tr[…]

Har en 150mm roterande maskin också som jag […]