Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Laminerat är en typ av plastfilm som sitter mellan 2st härdade glasrutor och ramlar inte isär som en vanlig bilsidoruta.
Laminerat är ex en morden vindruta, spräcks men faller inte isär.
Fast har man väl knäckt rutan så är det bara att "röja runt" så är det öppet spår in...
Användarvisningsbild
av stuffs
oldtimersmc skrev:Laminerat är en typ av plastfilm som sitter mellan 2st härdade glasrutor och ramlar inte isär som en vanlig bilsidoruta.
Laminerat är ex en morden vindruta, spräcks men faller inte isär.
Fast har man väl knäckt rutan så är det bara att "röja runt" så är det öppet spår in...
Laminerade rutor använder väl inte härdade glasskivor? Just för att det inte ska bli tusentals glasbitar om det går sönder så att man fortfarande har sikt ut..

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av apersson850
På mina laminerade rutor finns det en liten symbol med en hammare. Så man behöver inte ens hissa ner en ruta för att se om den är laminerad.
av andersuw
stuffs skrev:Laminerade rutor använder väl inte härdade glasskivor? Just för att det inte ska bli tusentals glasbitar om det går sönder så att man fortfarande har sikt ut..
Jo det är härdat glas och man kan inte räkna med bra sikt ut om de går sönder. Vad man däremot kan räkna med är att det inte blir tusentals små glasbitar i bilen. Rutan håller fortfarande ihop med hjälp av filmen mellan de två glasskivorna.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Rutorna i bilglas är ej härdat när det är tal om laminat.

Men härdat laminerat finns, och är vanligt i räckverk och baldakiner.
Användarvisningsbild
av stuffs
andersuw skrev:
stuffs skrev:Laminerade rutor använder väl inte härdade glasskivor? Just för att det inte ska bli tusentals glasbitar om det går sönder så att man fortfarande har sikt ut..
Jo det är härdat glas och man kan inte räkna med bra sikt ut om de går sönder. Vad man däremot kan räkna med är att det inte blir tusentals små glasbitar i bilen. Rutan håller fortfarande ihop med hjälp av filmen mellan de två glasskivorna.
Efter lite eftersökningar så visar det sig att jag hade rätt.

Hade du tex haft en härdad laminerad framruta så hade du ju inte sett ut för alla små glasbitar. Nu får du ju bara långa sprickor istället.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av andersuw
Hmm. Jag vet med säkerhet att de laminerade sidorutor jag har i min V70N är Saint-Gobain Sekurit. Enligt Saint-Gobain är det samma hårdhetsgrad, 470 HK, för både det vanliga bilglaset och det som används i laminerade rutor.

http://www.saint-gobain-sekurit.com/glo ... ve-glazing

Apropå detta med "bara långa sprickor": Så kan det ibland bli vid stenskott. Det kan dock bli värre. Se t.ex. här:

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/hallan ... polisbilen
av andersuw
Och de kan också gå sönder på det sätt som visas på bilden i min länk. Se också Saint-Gobains egen reklambild (sista bilden på sidan) här:

http://www.smartarutor.se/pages.asp?r_id=18801

Det etablerade språkbruket är "härdat glas" (vanliga bilrutor) kontra "laminerat glas". Men det betyder inte att det laminerade glaset inte också kan vara härdat. Och hur förklarar du att det "laminerade" och det "härdade" Sekurit-glaset från Saint Gobain båda har samma hårdhetskoefficient?
Volvo car UX

Om du har google automotive i bilen så f&ari[…]

Vi har en Subaru XV, samma som Outback men kortare[…]

Är det gamla eller nya drivlinan i bilen? De[…]

Lyfta bilen

Det står i manualen (nedladdningsbar fr&arin[…]