Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej. Köpte en Volvo 740 ( Som i rubriken ) som stått 1år mer eller mindre för en billig slant som hade tändningsfel ( Bärgade hem den ) vilket åtgärdades igår och vid provstarten skulle jag backa ut från garaget men när backen skulle i lät den utav bara helvetet! ( Video kommer nedanför ) :-(O)
Har testat att lägga i backen när motorn är av och den kryper bara spelar ingen roll vilket varvtal jag har kan ligga på 5000 och den bara kryper ca 1,5cm per 5e sekund typ samma sak testades med 1an och samma resultat dock kröp den lite snabbare framåt när jag svängde fram och tillbaka. Dragläget kommer inte förrns kopplingen är uppe helt och får gasa tills jag är på 3000 varv typ DÅ kommer dragläget i bästa fall. När bilen är av går växlarna i med våld och ibland går 1-2an i men inte 3-4an och tvärtom och när motorn är på går dom inte i alls oavsett våld eller ej.

Videon och ljudet som skär in i märgen på mig:

Alla svar är guld värda! Mvh en frustrerad 19åring.
Uppenbarligen så drivs ingående axel på växellådan runt med viss kraft även med pedalen nertryckt. Det är därför det låter så fasansfullt när du försöker lägga i växeln som i ljudklippet. (Gör inte fler försök, det är bara dumt.)

Eftersom du samtidigt beskriver att det riktiga dragläget först kommer när pedalen nästan är helt uppsläppt, så är det tyvärr ett problem som man måste bort med växellådan för att åtgärda. Om du fått bilen billigt, den annars är bra och du gillar den så behöver du inte känna dig helt frustrerad. Kopplingsbyte inklusive delar på 740 och 940 brukar kosta sådär 6000:- på Volvoverkstad, lite mindre på vissa andra ställen, så det är inte ett otroligt dyrt arbete. Men mycket pengar, såklart.

(Om det hade varit så att dragläget däremot kom väldigt "tidigt", alltså så fort man började släppa upp pedalen, så hade det kunnat vara ett fel i själva kopplingshydrauliken, och den går att reparera eller byta utan att ta bort växellådan.)
NilsO skrev:Uppenbarligen så drivs ingående axel på växellådan runt med viss kraft även med pedalen nertryckt. Det är därför det låter så fasansfullt när du försöker lägga i växeln som i ljudklippet. (Gör inte fler försök, det är bara dumt.)

Eftersom du samtidigt beskriver att det riktiga dragläget först kommer när pedalen nästan är helt uppsläppt, så är det tyvärr ett problem som man måste bort med växellådan för att åtgärda. Om du fått bilen billigt, den annars är bra och du gillar den så behöver du inte känna dig helt frustrerad. Kopplingsbyte inklusive delar på 740 och 940 brukar kosta sådär 6000:- på Volvoverkstad, lite mindre på vissa andra ställen, så det är inte ett otroligt dyrt arbete. Men mycket pengar, såklart.

(Om det hade varit så att dragläget däremot kom väldigt "tidigt", alltså så fort man började släppa upp pedalen, så hade det kunnat vara ett fel i själva kopplingshydrauliken, och den går att reparera eller byta utan att ta bort växellådan.)
Är bara när backen ska i som ljudet uppstår. Nej inga fler försök, farsan sa likadant haha.
Jo har planerat att köpa kopplingskit och byta här hemma i garaget när jag fastställt problemet mer.
Enligt förra ägaren funkade kopplingen och allt innan tändningen dog ( Impulsgivaren gav upp ) så det har inte bara kärvat ihop sig mer eller mindre?
Andra spekulerade i att slavcylindern fastnat/behöver luftas. Andra sa att lamellen fastnat. Planerar att lossa lådan så fort jag fått pallbockarna och kika utifall något kärvat fast eller dylikt.
Ja, det är bara när man försöker lägga i backen som det låter som på ljudklippet när kopplingen inte släpper och bilen står stilla. Framväxlarna går inte att lägga i. (Detta skiljer mellan olika växellådor, men på M46 är det så.)

Om lamellen fastnar på svänghjulet så går bilen inte att få stopp på när växeln ligger i och motorn är igång. Så är det ju inte i ditt fall.
NilsO skrev:Ja, det är bara när man försöker lägga i backen som det låter som på ljudklippet när kopplingen inte släpper och bilen står stilla. Framväxlarna går inte att lägga i. (Detta skiljer mellan olika växellådor, men på M46 är det så.)

Om lamellen fastnar på svänghjulet så går bilen inte att få stopp på när växeln ligger i och motorn är igång. Så är det ju inte i ditt fall.
Precis som du beskriver! Men kopplingen funkade när jag " backade " alltså som vanligt, att motorn stryptes eller vad jag ska kalla det även när den kröp framåt och behövde inte ens trycka ner kopplingspedalen fullt utan bara lite lätt för att det skulle strypas men kunde ha kopplingspedalen uppe helt utan att den rörde sig. knepig situation.
Motorhaveri s60 2.4T

Enda sättet att få svar är nog att[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]